Wat vinden studenten van kennisclips als leermiddel?
Kennisclips winnen snel aan populariteit als alternatief voor het klassieke, synchrone hoorcollege. Maar wat vinden studenten daarvan? We vroegen het aan Astrid, Febe en Lore, drie masterstudenten in de pedagogische wetenschappen.
Wat vind je van kennisclips als leermiddel?
Astrid: “Kennisclips zijn zeer toegankelijke filmpjes die ik bijvoorbeeld al eens bekeek na het herhalen van een hoofdstuk om kort de theorie samen te vatten. Het helpt me om dingen te onthouden als het eens op een andere manier is uitgelegd dan in een hoorcollege, net zoals je tussen vrienden iets aan elkaar uitlegt.”
Lore: “Een kennisclip is een handig leermiddel om naar te grijpen als je een onderdeel niet voldoende begrijpt. Het stelt alles visueel voor en hanteert een duidelijke taal.”
Febe: “Ik vind een kennisclip heel motiverend om een stukje abstracte theorie te verwerken dat beter ondersteund wordt met visualisatie. Het is niet de bedoeling om de hele cursus te verwerken in kennisclips want dan is het ‘nieuwe’ en motiverende aspect er wat af.”
Voel je dat je op een andere manier leert? Denk je dat op deze manier de kennis gemakkelijker blijft hangen?
Febe: “Wanneer de kennisclip zich focust op het toepassen van de theorie op voorbeelden of praktijken die ontbreken in de cursus, leer je op een andere manier. In plaats van puur het theoretische aspect vanbuiten te leren, begrijp je aan de hand van een kennisclip de theorie beter door de toepassingen.”
Lore: “Iedereen leert en studeert natuurlijk anders. Zelf heb ik een auditieve leerstijl en praat ik tegen mezelf tijdens het studeren. Ik haal ook veel uit de lessen omdat alles gepresenteerd wordt. Dat ondersteunen met bewegende beelden maakt het plaatje volledig, waardoor alles beter blijft hangen.”
Zie je het als een meerwaarde dat je kennisclips herhaaldelijk kan bekijken?
Febe: “Wanneer de kennisclip dient om theorie te memoriseren, is het handig dat je hem meerdere keren kan bekijken. Wanneer iemand een kennisclip bekijkt uit interesse denk ik dat er ook al veel duidelijk en concreet wordt na de eerste keer dat je die bekijkt.”
Astrid: “Je kan de kennisclips bekijken tijdens het herhalen van je les, maar ook tijdens de blok. Ik zou de ochtend van mijn examen nog eens een kennisclip bekijken om de leerstof te herhalen.”
Jullie ontwikkelden ook zelf kennisclips voor jullie studies. Hoe viel dat mee?
Febe: “Om een kennisclip te ontwikkelen, is het belangrijk om goed na te denken over alle verschillende aspecten van de theorie. Naast het creatieve en vormgevende aspect moet de theorie op een toegankelijke manier worden overgebracht. Dat vergt toch enig denkwerk.”
Lore: “Het vergt de nodige kennis en vaardigheden om dergelijke filmpjes te maken, maar ze helpen zowel de maker als de ontvanger met het verwerken van de leerstof.”