3 inspirerende tips om de interactie en verbinding met je studenten te maximaliseren in blended learning
Het verplichte digitale afstandsonderwijs tijdens het academiejaar 2020-2021 zorgde voor heel wat docenten in het hoger onderwijs voor een plotse en noodzakelijke omschakeling van synchroon, on-campus lesgeven naar synchroon en/of asynchroon online lesgeven. Een proces van vallen en opstaan, maar ook een dat heel wat kansen bood om nieuwe werkvormen en tools uit te testen.
Hanne Rosius, Lector PAV & onderzoeker aan het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie, greep die kans en experimenteerde tijdens het afstandsonderwijs volop met innovatieve manieren van lesgeven én leren. In deze blog deelt ze drie tips om je studenten maximaal te engageren bij je les.
Tip 1: gebruik een motiverende wachtruimte voor je digitale les
Moeten je studenten even wachten tot iedereen aanwezig is en je digitale les begint? Maak dan gebruik van de digitale wachtruimte (bijvoorbeeld in Microsoft Teams) vanaf 15 minuten voor je les.
Zet daar bijvoorbeeld een voorbereidende denkvraag in, zodat je de voorkennis van je studenten aanspreekt. Of trek hun aandacht met een herkenbare vraag of een beeld dat op emoties inspeelt. Deel een leuke cartoon of een krantenkop die aansluit bij je les.
Activeer dus in je wachtruimte al voorkennis en schep sfeer voor je de les begint.
Waarom doe je dat? Omdat je zo de actualiteit binnenbrengt in je les en je studenten vanuit hun eigen ervaring triggert om een topic uit te diepen.
Tip 2: maak een podcastles
Tijdens de coronacrisis wandelden we met z’n allen heel wat kilometers. En er werden tijdens die wandelingen volop podcasts geluisterd! Een fijn idee om je studenten te activeren: maak eens een podcastles, vraag hun een bestaande podcast te luisteren of laat hen zélf een podcast maken.
Dat kan asynchroon, maar het werkt ook in een synchrone les. Geef je studenten voor de podcast een moment waarin je in groep het topic van de podcast bespreekt. Daarna beluisteren ze de podcast tijdens een wandeling. Wanneer ze terugkomen, sluiten ze opnieuw aan in de les en bespreek je met hen in groep wat ze beluisterden.
Een podcast is een ideale manier om voor afwisseling te zorgen. Je studenten spenderen al heel wat uren voor een scherm – met een podcast halen ze tegelijk een frisse neus en leren ze iets bij.
Waarom een podcast? Een podcast laat je toe om inhoudelijke expertise over te brengen en traint tegelijk de luistervaardigheid van je studenten.
Tip 3: activeer iedereen met een whiteboard
Push een denkvraag naar je studenten tijdens het lesgeven via een whiteboardtool, bijvoorbeeld whiteboard.fi. Je studenten antwoorden op de vraag via hun eigen toestel en jij projecteert en bespreekt de antwoorden.
Op die manier stimuleer je je studenten om de leerstof actief te verwerken en check je of iedereen het begrepen heeft.
Waarom doe je dat? Om de inhoudelijke kennis en vaardigheden van je studenten aan te scherpen.
Aan de slag!
Met deze drie tips kan je meteen aan de slag om je studenten op verschillende manieren te activeren, zowel tijdens asynchrone als synchrone lessen. Blended learning biedt zeker nog meer mogelijkheden om te experimenteren met werkvormen.
Wil je meer te weten komen over de andere experimenten en praktische tips van Hanne Rosius? Bekijk dan nu on demand haar webinar “Let’s inspire”.