Home Blogs Acco Learn Hoe bestaand studiemateriaal bruikbaar en motiverend maken in blended learning?

Hoe maak je jouw bestaande studiemateriaal bruikbaar en motiverend in blended learning?

Je investeerde veel tijd en moeite in je bestaande studiemateriaal. En dan is daar plots het verplichte afstandsonderwijs, waardoor je het op korte termijn bijna volledig moet digitaliseren. Het zonder meer online zetten is helaas niet optimaal. Studiemateriaal dat goed werkt op papier, tijdens klassiek synchroon onderwijs, sluit niet per se perfect aan bij een digitale context of asynchrone leermomenten.

Je bestaande studiemateriaal omzetten naar motiverend studiemateriaal dat bruikbaar is voor blended learning, is niet eenvoudig, maar het kan je vak wel een nieuwe impuls geven. In deze blog, deels gebaseerd op het webinar “Hoe bouw je een didactisch sterke cursus op aan de hand van een online leerpad?”, maak je kennis met een onderwijsmodel en gaan we in op enkele valkuilen bij het omzetten van bestaand studiemateriaal naar blended learning.

Vertrek van een onderwijsmodel

Een blended leertraject ontwikkelen is veel meer dan alleen je bestaand studiemateriaal digitaliseren. Je wilt een traject en materiaal ontwikkelen op maat van je studenten, liefst nog in een lerend netwerk. Daarom kies je vóór je start het best een onderwijsmodel dat bij je vak en je leerpubliek past.

Birgitte Schoenmakers (docent aan het Academisch Centrum voor Huisartsgeneeskunde aan de KU Leuven) en haar team opteerden voor het onderwijsmodel Levensecht leren. Dat model is

  • blended;
  • interactief (om te leren en om aan te sturen);
  • geïntegreerd (met zoveel mogelijk overlap tussen verschillende onderdelen van je lespakket);
  • dynamisch (je werkt continu aan je onderwijs, aan je lesprogramma, zodat het niet statisch is).

Het model is gebaseerd op het Complex leren-model van Merriënboer: “(It) involves the transfer of what is learned in school and training settings to daily life or professional settings”. Je focust dus op hoe je het geleerde gaat overbrengen naar de praktijk en weer terug. Dat vereist een shift in je denken over onderwijs: er is meer samenhang nodig tussen theorie en praktijk dan in een klassiek onderwijsmodel.

In het Levensecht leren-model ga je uit van een Learning Community of lerend netwerk. Dat zet niet langer in op een student die in een zaal via eenrichtingsverkeer informatie ontvangt van een docent, maar op het netwerk waarin de student leert én op hoe hij ofzij zelf bijdraagt aan het leerproces. Studenten zijn via het netwerk beter ingebed in het leertraject en kunnen sneller signaleren wat ze nodig hebben om hun leerdoelstellingen te behalen. Zo leert de student niet alleen van het netwerk, maar leer jij ook hoe je jouw leertraject verder optimaliseert.

Wanneer je een passend onderwijsmodel hebt gekozen, ga je bekijken op welke manier je bestaande studiemateriaal daarin past. Mogelijk moet je het aanvullen met nieuw materiaal, extra verrijkend digitaal materiaal, video’s of cases. Vermijd daarbij de volgende valkuilen.

Valkuilen herkennen en voorkomen

  1. Lesmateriaal gewoon online zetten
    Zet je bestaande studiemateriaal niet zonder meer op je leerplatform (LMS). Je studiemateriaal herwerken voor blended learning vraagt een inspanning, maar die extra moeite kan zuurstof geven aan je studiemateriaal en je lesgeven.
  2. Geen/onvoldoende feedback geven bij oefeningen of voorbereiding
    Geef feedback, zowel bij oefeningen als op de voorbereiding van een les. Studenten doen heel wat moeite om contactmomenten goed voor te bereiden. Het is dus erg belangrijk dat je hen voor die moeite beloont door hen concrete feedback te geven.
  3. Studenten onvoldoende instrueren
    Leg je studenten uit hoe je leertraject en je onderwijsmodel in elkaar zitten. Zo lopen ze niet verloren in het stappenplan. Voorzie bijvoorbeeld een tutorial op je LMS.
  4. Gedateerd ondersteunend voorbereidend materiaal inzetten
    Materiaal dat online staat, zeker met actualiteit, veroudert snel en moet je up-to-date houden.
  5. Onvoldoende interactie toelaten
    Benut discussiefora en andere manieren om interactie te hebben maximaal. Je hoeft die als docent niet allemaal zelf in de gaten te houden, maar kan daarvoor bijvoorbeeld peertutoren aanstellen.
  6. Vage leerdoelstellingen hanteren
    Weet waar je naartoe wil, wat je met je cursus beoogt en wat je met je leertraject wilt bereiken bij je studenten. Maak onderscheid tussen leermateriaal dat je studenten moeten kénnen en dat ondersteunend is.

Vertaal je een bestaand leertraject naar een blended programma? Beschouw dat als een work in progress, niet als een vaststaand iets. Je kan een blended programma voortdurend aanpassen aan de actualiteit en aan de noden van je studenten. Net dat kan het voor jou als docent motiverend houden.

Wil je meer informatie over digitale leerpaden en onderwijsmodellen? Ben je benieuwd hoe Birgitte Schoenmakers (docent aan het Academisch Centrum voor Huisartsgeneeskunde aan de KU Leuven) concreet het Levensecht leren-model heeft ingezet? Bekijk dan nu on demand het Acconnect Webinar “Hoe bouw je een didactisch sterke cursus op aan de hand van een online leerpad?”.

New call-to-action