Home Blogs Acco Learn Achter de schermen van de uitgeverij: Niels Strybos

Achter de schermen van de uitgeverij: Niels Strybos

Niels is gepassioneerd door didactiek en gelooft steevast in levenslang leren. Hij leidt daarom al enkele jaren Acco Learn for Business, de tak van Acco die bedrijven helpt om hun opleidingen didactisch te onderbouwen. Sinds midden juni neemt Niels ook de taak van uitgeefmanager op zich.

Vanwaar je passie voor didactiek en levenslang leren, heb je bijvoorbeeld al eerder in een educatieve uitgeverij gewerkt? 

Die passie draag ik al heel lang mee, ik was als kind al heel nieuwsgierig en krijg energie van nieuwe dingen ontdekken. Daarom heb ik ook mijn eerste stappen gezet in het professionele leven als leerkracht in het secundair onderwijs. Ik stond vier jaar voor de klas om dan, vanuit een drang om meer impact te hebben op de onderwijswereld, de stap te zetten naar de wereld van de educatieve uitgeverij.

In de eerste jaren lag mijn focus vooral op het technologische aspect van uitgeven.  Zo werkte ik eerder al bij uitgeverij VAN IN als productmanager voor Bingel, het online leerplatform van VAN IN voor leerlingen en leerkrachten. Daarnaast heb ik ook mijn eerste jaren bij Acco intensief meegedraaid in de uitgeverij als innovatie- en business development manager. De laatste jaren stond ik aan het hoofd van Acco Learn for Business waar ik bedrijven hielp bij het maken van didactische leerpaden voor hun opleidingen. Zo heb ik het geluk gehad om doorheen mijn loopbaan eigenlijk van elke onderwijstak te proeven. Van kleuteronderwijs, tot hoger onderwijs en de laatste jaren ook levenslang leren.

Voor mij is het dus absoluut een droom om te mogen werken voor een uitgeverij en op de kop toe een coöperatieve vennootschap met als missie leren toegankelijk maken voor iedereen.

 

Je hebt dus al veel ervaring binnen het didactisch werkveld. Welke tips geef je aan onze auteurs om didactisch leermateriaal te maken met een zo hoog mogelijke leerwinst? 

Didactiek is natuurlijk een heel breed wetenschapsveld waarnaar heel wat onderzoek wordt gedaan, we weten dus eigenlijk héél goed wat werkt en wat helemaal niet werkt. Net om die reden werken we altijd evidence-informed. Het is niet zozeer belangrijk om alles van didactiek af te weten, maar je kan voor het maken van content altijd terugvallen op de 8 didactische principes, het onderzoek naar leereffect John Hattie of de 9 principes van Mayer. De content voor de website van e-leren.vlaanderen over bovenstaande modellen hebben we trouwens bij Acco gemaakt. 😊

 

Ik raad iedereen aan om een kijkje te nemen op onze eigen website en dan meer bepaald naar het ‘Hack your learning’-model. De leermiddelen die we maken bestaan nooit in het luchtledige, het is belangrijk om goed in het achterhoofd te houden dat het leermiddel een onderdeel is van een totaal leerproces. Docenten gaan ermee aan de slag, combineren dat met de praktijk en bieden heel wat zaken aan via (innovatieve) technologie. Dit alles wordt dan ook nog eens heel vaak blended en gespreid in de tijd ingezet. Goed inzicht krijgen in welke componenten zo een leerproces bevat, welke doelgroep je wil bereiken en welke (leer)doelen je vooropstelt, is de sleutel tot succes.

 

 

Naar welke taken als uitgeefmanager kijk je enorm uit? 

Acco is een innovatief bedrijf, met héél veel know-how in alles wat met leren te maken heeft. Ik kijk er vooral naar uit om onze diensten verder te verrijken en enerzijds onze auteurs optimaal te ondersteunen en te ontzorgen in de ontwikkeling van hun leermiddel en anderzijds de studenten en docenten optimaal te ondersteunen in het gebruik ervan. Verder wil ik mee denken hoe we leren voor iedereen toegankelijk kunnen maken. In deze steeds sneller veranderende wereld is levenslang leren belangrijker dan ooit.

 

Hoe zie jij de toekomst van technologische tools zoals ChatGPT, Dall-E en virtual reality in de uitgeefwereld? 

Technologie is altijd een hulpmiddel, dus ik zie voor elke genoemde innovatie een rol weggelegd om iedereen te ondersteunen in wat we vandaag al doen. Tegelijk zal het nooit vervangend zijn. Zo is een VR- of AR-ervaring een mooie opstap richting echte praktijkervaring, maar het is daarom niet evenwaardig. Bij AI zit de kracht dan weer in het snel(ler) ontginnen en begrijpen van informatie. Het kan inzicht bieden, denk bijvoorbeeld maar aan learning analytics waar AI kan interpreteren en adviseren. Het kan ook inspiratie bieden, denk dan aan chatGPT en Dall-E, waar we kant-en-klare teksten en afbeeldingen/video’s voorgeschoteld krijgen.  Maar AI zal de mensheid nog niet meteen vervangen. Ik geloof dat we dergelijke technologie optimaal moeten benutten en moeten durven experimenteren om te zien waar de meerwaarde zit.

 

Waarvoor mogen docenten en auteurs altijd bij jou aankloppen? 

Voor een goed gesprek ben ik altijd te vinden. Maar waar ik altijd héél benieuwd naar ben is  hoe we docenten en auteurs optimaal kunnen ondersteunen in het maken van hun publicatie of leermiddel. Daarbij is het ook leuk om te horen met welke uitdagingen ze kampen en hoe ze zelf kijken naar de toekomst. Misschien spreekt het voor zich, maar ik geniet natuurlijk ook enorm om van gedachten wisselen over een concept voor studiemateriaal of idee voor een publicatie.