Veilig navigeren door het digitale landschap - Auteur Olivier Van Roy aan het woord
In een wereld waar media alomtegenwoordig is, is het essentieel om mediawijs te zijn. Mediawijsheid betekent niet alleen media begrijpen en gebruiken, maar ook kritisch reflecteren op de rol die het speelt in ons leven. Het helpt ons om bewuste keuzes te maken over het consumeren, produceren en gebruiken van media. Olivier Van Roy is lerarenopleider en mediakenner en geeft je tips over hoe je je veilig door het internetlandschap begeeft.
Het belang van mediawijsheid
Op het internet is het belangrijk om de kansen en uitdagingen te herkennen. “Het gebeurt nog te vaak dat jongeren en volwassenen in de val trappen. Daarom vind ik het belangrijk dat we in het onderwijs meer mediawijsheid integreren”, legt Olivier uit. “Er worden wel al pogingen ondernomen, maar dat is nog te beperkt. Je kan mediawijsheid bijvoorbeeld integreren in vakken zoals burgerschap. Bovendien verandert het digitale landschap ook voortdurend. Je moet er actief mee bezig blijven om het allemaal te begrijpen. Levenslang leren is op het vlak van mediawijsheid noodzakelijk. Als je meer weet over het digitale landschap, is de kans veel kleiner dat je ten prooi valt.”
Prehistorische vorm van phishing
Phishing is één van die gevaren. Het is nochtans een fenomeen dat zich niet alleen digitaal afspeelt. “Ik heb zelf ooit een soort prehistorische vorm van phishing meegemaakt. Wij kregen thuis een mooie brief in onze brievenbus. Half in het Spaans, half in het Nederlands. We zouden geld geërfd hebben en we moesten een bepaalde som overschrijven om het geld los te krijgen. We hadden meteen door dat het een valse brief was en hebben daarom ook acties ondernomen met Bpost om die brieven niet meer te ontvangen.”
Nepnieuws herkennen
Ook nepnieuws is een potentieel online risico. Maar hoe herken je dat? “Nepnieuws is altijd commercieel of politiek gedreven”, verduidelijkt hij. Er zijn verschillende soorten nepnieuws. “Aan de ene kant heb je satire, waar de mate van manipulatie heel laag is. Neem nu bijvoorbeeld het televisieprogramma De Ideale Wereld. Dat is ook nepnieuws, maar we weten dat het om te lachen is. Aan de andere kant heb je ook nepnieuws dat gefabriceerd is om geld van je af te troggelen, of om je te manipuleren. Er zijn een aantal red flags die je helpen om dat soort nepnieuws te herkennen. Ten eerste kan je verder lezen dan alleen de titel. Die probeert je namelijk meteen van iets te overtuigen, maar het volledige artikel is vaak genuanceerder. Ten tweede moet je steeds de bron en auteur nakijken. Een bericht van een onbekend telefoonnummer is minder betrouwbaar dan een bericht dat gepost werd op een officiële nieuwssite. Ten slotte kijk je na of er iets in het bericht gevraagd wordt. Als je op een bepaalde link moet klikken of als je een storting moet doen, gaan alle alarmbellen af.”
Duik in de wereld van mediawijsheid!
Met het boek Van digibeet naar mediawijs van Olivier Van Roy leer jij de uitdagingen en kansen van het internet. Bestel het boek vandaag.