Achter de schermen van Acco Learn for Business: Mathieu Demulder

Mathieu Demulder startte in oktober bij Acco Learn for Business als instructional designer. Voordien werkte hij bij Epyc waar hij dezelfde functie uitoefende. Voor hij zijn roeping als instructional designer vond, was hij e-learning ontwerper. Maak kennis met Mathieu!

Hoe ben je ooit terechtgekomen in het e-learning veld?

Na mijn studies Taal- en Letterkunde ben ik aan de slag gegaan als leerkracht. Al snel bleek dat voor de klas staan niet echt mijn ding was. Ik was vooral geïnteresseerd in het didactische dat aan de grondslag ligt, in de ‘back end’ om het zo te zeggen. Het lesgeven zelf was minder mijn ding. Na enkele omzwervingen in de standenbouw ben ik dan terechtgekomen bij Vision, een e-learning bedrijf gespecialiseerd in maatwerk leeroplossingen.

Hoe ziet jouw dag als instructional designer eruit?

Vaak ben ik aan meerdere projecten tegelijkertijd aan het werken. Afhankelijk van de fase waarin een project zich bevindt, ziet mijn dag er volledig anders uit. Tijdens de opstartfase spreek ik vaak af met de klant en experten om een goed zicht te krijgen op de leerinhoud die verwerkt moet worden. Vervolgens ga ik aan de slag met de vergaarde inhoud en bedenk ik een concept dat aansluit bij de leerdoelen en de doelgroep. Dat concept krijgt vorm in het instructional design. In de eerste stap heeft dat de vorm van een tekstdocument met daarin alle teksten en een beschrijving van alle interacties en beelden die de lerende zal tegenkomen.

In een volgende fase wordt het instructional design uitgewerkt met een authoring tool of webtechnologie. Een laatste stap in het proces is user testing en de implementatie van de leeroplossing.

Welke leervragen kom je vaak tegen bij bedrijven?

Naast de vraag om specifieke leeroplossingen (nieuwe software die uitgerold wordt, sensibilisatie omtrent een specifiek thema, online module ter ondersteuning van practica, …) krijgen wij ook vaak meer algemene ondersteunende vragen van heel diverse organisaties: Hoe maken we onze werknemers warm voor opleidingen? Kunnen jullie het leermateriaal van onze lesgevers didactisch evalueren? Hoe zet je een leercampagne op?

De laatste tijd hebben veel vragen ook te maken met het meten van de leerimpact, meer bepaald hoe je dat doet. Hier bestaat jammer genoeg geen eenduidig antwoord op. Dat vergt een grondige analyse van de doelgroep, de leercultuur binnen de organisatie, de leerdoelen, de KPIs, organisatiespecifieke variabelen (hiërarchie, opvolging, reward-structuur, …). Er kruipt veel tijd in, maar in mijn ogen is dit het meer dan waard.

 

Mathieu Demulder op VOV pitstop

 

Heb je tips om levenslang leren te stimuleren op de werkvloer?
Maak leren relevant, aantrekkelijk en trek er tijd voor uit. Als je als organisatie aan die 3 voorwaarden kan voldoen, dan ben je wat mij betreft goed bezig. 😊

  • Relevant: mensen zijn vooral bereid om iets te leren als het een probleem oplost waar ze nu mee geconfronteerd worden, niet als ze er pas binnen 6 maanden iets aan hebben. Maak alles zo concreet en praktijkgericht mogelijk.
  • Aantrekkelijk: zorg ervoor dat het leermateriaal visueel aantrekkelijk is maar ook dat het voor de lerende zelf aantrekkelijk is. Dat doe je door ze zoveel mogelijk te betrekken bij hun learning journey. Laat ze steeds weten waar ze zich bevinden in hun leerproces, zorg ervoor dat ze weten wat er van hen verwacht wordt, laat ze keuzes maken die effectief een invloed hebben op hun learning journey…
  • Tijd: geef mensen de tijd om het leermateriaal op hun eigen tempo door te nemen, niet bovenop hun werk maar ter vervanging van ander werk (chargeable of niet). Zie het als een investering in je mensen die zorgt voor een hogere retentie van werknemers, een hogere productiviteit en meer zelfvertrouwen. Je werknemers laten bijleren heeft zoveel voordelen voor je bedrijf!