Acco Inspiratiesessies 2022

Continue transformatie en disruptie zijn een feit, zowel in het secundair onderwijs, het hoger onderwijs als in de arbeidsmarkt. Hoe moet het hoger onderwijs zich als brug tussen beide werelden daaraan aanpassen? 

Inspiratiesessies

De brug tussen secundair onderwijs, hoger onderwijs en werkveld

Er dient zich een nieuwe generatie studenten aan met andere noden en verwachtingen, zowel door maatschappelijke evoluties, door technologische innovaties als door opeenvolgende crisissen. Evolueert het hoger onderwijs snel genoeg om deze nieuwe generatie studenten optimaal te ondersteunen? Welke veranderingen zijn er nodig om studenten te begeleiden naar een succesvolle leerervaring én hen klaar te stomen voor een werkveld in beweging?

In de gratis, on-demand Acco Inspiratiesessies kom je dat te weten. Experts uit het hoger onderwijs en het werkveld lichten toe hoe ze te werk gaan om studenten en young professionals te begeleiden bij hun studiekeuze, studieloopbaan en bij de start van hun professionele carrière.

Traineeships: welke (opleidings)noden vullen ze in? (i.s.m. Argenta)

Je ziet het steeds vaker: grote organisaties die traineeships aanbieden om jonge high potentials klaar te stomen voor een succesvolle carrière. De populariteit van dat soort traineeships is heel erg groot, met bijna honderd sollicitanten voor een handvol traineeshipposities.  

Waarom zijn traineeships zo populair bij jongvolwassenen? Waarom organiseren grote bedrijven, zoals Argenta, dat soort intensieve inhouse opleidingstrajecten? Maar ook: wat kan het hoger onderwijs leren van die traineeships? Welke opleidingsnoden blijven met andere woorden onbeantwoord na een jarenlange hogere studie? 

Op die vragen bieden Tom Jonkers (Manager Talent Management bij Argenta) en Margo Vandevelde (Management Trainee bij Argenta) een antwoord in deze Acco Inspiratiesessie.

Hoe coach je studenten in het nemen van ownership over hun studiekeuze? (i.s.m. Odisee)

Je hoort maar al te vaak: na de eerste bachelor veranderen nog steeds veel studenten van studierichting of ze haken zelfs helemaal af, de zogenaamde drop-out. Ook na een aantal studiejaren komen veel studenten nog steeds tot de conclusie dat ze de opleiding niet verder willen zetten. Dat kost de student kostbare jaren en de ouders veel geld. Daarom is het belangrijk dat leerlingen in het secundair onderwijs leren hoe ze ownership nemen over hun (studie)keuzes. En dat ownership begint met een eerlijk antwoord op vragen als: waar ben ik goed in? Wat interesseert me? Welke passie heb ik? Want het antwoord op onder meer deze vragen bepaalt de richting die de jongere inslaat.  

Tijdens deze Acco Inspiratiesessie geeft Inge De Schuyter je praktische inzichten en tips over hoe je studenten kunt ondersteunen in het nemen van ownership over de eigen (studie)keuzes en hoe je de student kan helpen (her)oriënteren.

Hoe haal je het werkveld in je vak binnen met virtual reality? (i.s.m. OneBonsai)

Augmented, Mixed en Virtual Reality evolueerden de afgelopen jaren razendsnel en zijn de hype voorbij. Meer nog, ze bewezen hun grote meerwaarde als onderdeel van blended leertrajecten. In de eerste plaats laat VR toe om de realiteit van de toekomstige professionele context van je studenten op een veilige en kostenefficiënte manier in het blended leertraject binnen te brengen. Daarnaast leren je studenten zo vaardigheden aan in controleerbare virtuele situaties die in werkelijkheid te risicovol of te duur zouden zijn, zoals een complexe medische ingreep. 

Tijdens deze Acco Inspiratiesessie geeft Evarest Schoofs van OneBonsai een concreet antwoord op de vragen: Wat zegt de wetenschap over de effectiviteit van VR in blended leertrajecten? Waarom zou je als docent VR in je vak gebruiken? Hoe bouw je VR optimaal in je blended leertraject in? Voor welk type opleidingen en vakken is VR geschikt?

Hoe kan je als docent effectief leren stimuleren?​

Leren doen we elke dag, formeel en informeel. Maar wat maakt dat je ook effectief leert? Hoe leggen we een referentiekader aan in ons brein, verwerven we inzichten om een probleem of vraagstuk op te lossen of bouwen we processen op voor probleemoplossend denken? Bestaat er zoiets als een leerstijl​?

Tijdens deze Acco Inspiratiesessie vertelt Nathalie Briessinck je wat we weten uit onderzoek over leren. Ze bekijkt samen met jou hoe ons brein leert. Op het einde van de sessie krijg je 5 slimme hacks mee om leren te stimuleren.

Herbeleef nu het panelgesprek en de keynote

Acco Inspiratie Event 2022

Continue transformatie en disruptie zijn een feit, zowel in het secundair onderwijs, het hoger onderwijs als op de arbeidsmarkt. Hoe moet het hoger onderwijs zich als brug tussen beide werelden daaraan aanpassen? Welke veranderingen zijn er nodig om studenten te ondersteunen naar een succesvolle leerervaring én hen klaar te stomen voor een werkveld in beweging?

Herbeleef nu het panelgesprek en de keynote

Gratis en on-demand

Acconnect Webinars

Om je blijvend te inspireren, biedt Acco Learn een reeks gratis Acconnect Webinars over blended learning aan:

  • Kort en bondig: in maar 30 minuten krijg je de kern van de zaak mee.
  • Praktisch en no-nonsense: geen theorie, maar praktijktips gebracht door experts.
  • Gratis: omdat iedereen recht heeft op toegankelijk, sterk onderwijs.
Bekijk de webinars