Je opstap naar blended learning

Een Blokwijzer-leeroplossing helpt je om je studiemateriaal blended en activerend te maken. Een Blokwijzer is een combinatie van studiemateriaal op papier met een doordachte didactische structuur en een digitale module op het Acco Learn-leerplatform Sofia.

Heb je ondersteuning nodig om te starten met blended learning en activerend leren? Wil je studiemateriaal publiceren voor je eigen studentengroep?

Kies dan voor een Blokwijzer-leeroplossing. Onze leerconsulenten begeleiden je met een geoptimaliseerde didactische structuur vol activerende werkvormen. Bij elke Blokwijzer zit gepersonaliseerd doceermateriaal dat het je gemakkelijk maakt om les te geven.

Starten met blended studiemateriaal

Een mix van offline en online studiemateriaal maken, een leertraject uitbouwen, … Bij blended studiemateriaal ontwikkelen komt heel wat kijken. Een Blokwijzer-leeroplossing is daarom een ideale opstap voor docenten die starten met blended learning. Bij elke Blokwijzer is digitaal studiemateriaal via een online module op het leerplatform Sofia inbegrepen.

In Sofia krijg je toegang tot learning analytics via een overzichtelijk dashboard. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten en resultaten van je studenten.

Blended learning

Didactische structuur vol activerende werkvormen

Activerende werkvormen kiezen die je studenten aan het werk te zetten om actief met je leerinhouden aan de slag te gaan, dat is niet altijd eenvoudig. De doordachte didactische structuur van een Blokwijzer bevat steeds elementen die leren ondersteunen, zoals leerdoelen, kenniskaders, syntheseoefeningen en andere activerende werkvormen. Die structuur ondersteunt je studenten bij het noteren, reflecteren en structureren.

Activerend leren

Taal- en structuurbegeleiding

Een professionele redacteur redigeert en structureert het offline en online lesmateriaal. We geven je Blokwijzer vorm in een duidelijke lay-out volgens een vastgelegd stramien.

Universiteit Hasselt kiest voor de Blokwijzer

In academiejaar 2018-2019 voerde Universiteit Hasselt een curriculumhervorming door in de Faculteit Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie. Het nieuwe onderwijsconcept, dat vertrekt vanuit de toepassing van flipped classroom en blended learning, wordt ondersteund door de Blokwijzer: theoretisch studiemateriaal op papier in combinatie met online studiemateriaal op het leerplatform Sofia.

Digitale ondersteuning

Hoe kan de juiste technologie je leertraject ondersteunen? Acco Learn helpt je om de technologische ondersteuning te kiezen voor jouw leeroplossing – of dat nu gaat om e-learning, video, virtual reality of een app. Samen met onze partners realiseren we die voor jou.

Studiemateriaal op maat

Wat heb jij nodig op het vlak van didactiek, content en technologie? Acco Learn helpt je op elk vlak om de juiste keuzes te maken, zodat je studiemateriaal op maat is van je opleiding. Vanuit onze samenwerking met docenten ontwikkelden we een aantal modellen voor studiemateriaal die tegemoetkomen aan de specifieke noden in het hoger onderwijs.

Lien Berendsen • 11 Oktober 2021
Vier keer sneller leren dankzij virtual reality in blended leertrajecten – Persbericht

Educatieve uitgeverij Acco en virtualrealityexpert OneBonsai tekenen een samenwerkingsovereenkomst. Het doel: krachtige leeroplossingen voor het hoger onderwijs en de professionele markt ontwikkelen. “Door VR in blended leertrajecten te integreren willen we de leerwinst voor elke lerende verhogen”, aldus Vicky Adriaensen, CEO van Acco.

Jill Bosmans • 5 Oktober 2021
3 inspirerende tips om de interactie en verbinding met je studenten te maximaliseren in blended learning

Het verplichte digitale afstandsonderwijs bood heel wat kansen om nieuwe werkvormen en tools uit te testen. Hanne Rosius (PXL) deelt drie tips om je studenten maximaal te engageren bij je les.

Lien Berendsen • 28 September 2021
Geen online les meer? 76% van de Vlaamse studenten in het hoger onderwijs gaat niet akkoord! – Persbericht

Aan de start van dit nieuwe academiejaar stromen de klaslokalen en aula’s weer vol met studenten. Betekent dit dat online ‘over and out’ is? Uit een recente bevraging van Acco kwam duidelijk naar voren dat dit niet is wat studenten echt willen. 76% van de bevraagde studenten wil immers blijvend blended leren.

Vraag het aan onze leerconsulenten

Neem contact op met een van onze leerconsulenten Acco Learn voor hoger onderwijs: Deborah Bické, Elke Van Ael, Isabelle François, Krijn Boom, Flore Antonneau en Marie Vanhoutte. Of met onze accountmanager Acco Learn voor hoger onderwijs, Line De Caluwé.

Vraag het aan onze leerconsulenten