Home Blogs Pers PERSBERICHT: Boekhandel en uitgeverij Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

PERSBERICHT: Boekhandel en uitgeverij Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

Studenten besparen heel wat tijd en studeren zo beter en vlotter

De Belgische boekhandel en uitgeverij Acco heeft een uniek platform ontwikkeld waar studenten hun online cursusmateriaal gratis kunnen laten samenvatten. Dankzij artificiële intelligentie krijgen de gebruikers een samenvatting die volledig op hun maat is gemaakt. “Dankzij een goede samenvatting op maat, die je dankzij AI helemaal zelf kunt sturen, win je als student heel veel tijd”, zegt professor Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Gent. “Een goede samenvatting is sowieso een meerwaarde tijdens het leren.” De tool komt uit na de paasvakantie.

Enkele maanden voor de examenperiode beginnen de meeste studenten met de voorbereiding op de blok. Voor de meesten onder hen is een samenvatting cruciaal om goed te studeren. De meest ijverige studenten vatten zelf hun studiemateriaal samen om zo de inhoud een eerste keer deels te onthouden. Dat neemt echter heel wat tijd in beslag, waarop heel wat anderen kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing en betalen voor een samenvatting van een mede-student.

OpenAi

Met de examens die in juni voor de deur staan wil Boekhandel en uitgeverij van blended studiemateriaal Acco de studenten een duwtje in de rug geven. Samen met technologiereuzen Microsoft, ontwikkelaar Cronos en blended agency iO heeft Acco maandenlang gesleuteld aan een online platform waarop studenten hun studiemateriaal kunnen samenvatten. De mosterd haalde Acco bij de technologie van het bedrijf OpenAi, dat onder meer Chat GPT heeft ontwikkeld.

“Net zoals bij Chat GPT heb je helemaal zelf in de hand hoe je samenvatting er zal uit zien. Studeer je vlotter in prozateksten of werk je liever in bullet points? Wil je de tekst vertaald zien naar het Nederlands, Frans of Engels? Dat bepaal je allemaal zelf door gerichte commando’s te geven. Op die manier heb je een samenvatting die volledig op jouw maat is, bespaar je heel veel tijd en hoef je niet te betalen voor een samenvatting die door iemand anders is gemaakt en die misschien andere accenten legt. Naast onze partners Microsoft en Cronos zijn we ook onze auteurs dankbaar, want zonder hun fiat was dit niet mogelijk geweest.” – Inge Vander Velpen, CEO Acco.

Acco integreert de samenvattingstool in het eigen EdTech tool ‘Sofia’. Momenteel is het al mogelijk om van de 60 meest gekozen e-publicaties, die in een gesloten systeem zitten om zo de auteursrechten volledig te beschermen, samenvattingen te maken. Op die manier is de grootste groep studenten geholpen. Dat aantal wordt vanaf nu verder aangevuld. Het samenvattingsplatform zal in een eerste fase gratis toegankelijk zijn voor studenten. Later zal Acco een democratische prijs vragen, zodat verdere investeringen en ontwikkelingen mogelijk zijn. Dat past dan ook perfect in het gedachtengoed van Acco om studeren voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken.

Enthousiasme vanuit onderwijsveld

Een samenvatting maken lijkt misschien een eenvoudige taak, maar dat is het niet. Het belang van een goede samenvatting op maat, valt dan ook niet te onderschatten. Onderwijsexperten reageren dan ook erg enthousiast op de technologische innovatie, maar studenten mogen zich niet blindstaren op een samenvatting. Professor Valcke hamert dan ook op het belang van het studeren van het studiemateriaal zelf.

Artificiële intelligentie is een mooi extra hulpmiddel dat studenten in hun toolbox kunnen steken en gebruiken, maar als ‘bestuurder’ van de tool moet je wel alles goed in de hand houden of je gaat snel uit de bocht met een AI-samenvatting. Vraag dus niet gewoon ‘maak mij een samenvatting’, want dan weet je niet of je het antwoord krijgt dat je echt nodig hebt. Geef gerichte commando’s zodat de samenvatting volledig op jouw maat is. Het echte leren begint echter pas nadat je je samenvatting gemaakt hebt. Een goeie samenvatting op maat bespaart je echter heel wat tijd en het helpt je wel degelijk tijdens het leren.” – Professor Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Gent

Wil je meer weten?

Contactinformatie Acco

Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met Inge Vander Velpen