Acco Kennis

Laat je inspireren over blended learning. Herbekijk alle Acco Kennis Webinars en kom in 30 minuten te weten hoe je blended learning optimaal aanpakt.

Podcast

Podcast: ChatGPT in het hoger onderwijs

Hoe reageerden onderwijsinstellingen op de komst van ChatGPT? Hoe kunnen we best met de nieuwe technologie omgaan? En wat met auteursrechtelijke vraagstukken? We kregen na het webinar over ‘Je studenten slimmer maken met ChatGPT’ allerlei interessante vragen binnen. In deze podcast gaat innovatiemanager Bart De Prins dieper in op verschillende vragen over de rol van ChatGPT in het hoger onderwijs.

Beluister onze podcast

On demand webinars

Hoe koppel je het online lesmateriaal van Acco met Toledo?

Bart De Prins is innovatiemanager bij Acco Learn uitgeverij en toont je hoe jij de koppeling maakt en welke features de koppeling inhoudt om de leerervaring van jouw student te optimaliseren.

Let’s build​

We hebben allemaal nood aan structuur, duidelijkheid en doelgerichtheid. Ook studenten hebben een duidelijke rode draad in hun eigen individuele leerproces nodig. Dat betekent dat je als docent deze rode draad moet uittekenen doorheen het hele leertraject en in alle onderwijssettings. Maar hoe doet je dat?

Let’s analyse​

Learning analytics, het is de vergeten schat van blended learning. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ook ongekend en onbegrepen. Tijd om hier verandering in te brengen. Tijdens dit Acco Kennis Webinar maak je op een concrete en praktische manier kennis met het ‘waarom’ van learning analytics.

Let’s inspire

Hoe maximaliseer je de interactie, verbinding en autonomie van je studenten? Hanne Rosius vertelt je over de experimentele, vernieuwende en originele werkvormen die zij tijdens het online afstandsonderwijs inzette en welke impact deze hadden op haar studenten.

Hoe motiveer je je studenten in een online omgeving?

In een uur tijd krijg je concrete handvatten om ook bij digitaal onderwijs met je studenten in interactie te blijven en hen te motiveren en activeren om met jouw cursus aan de slag te gaan.

Van offline naar online: hoe pak je dat aan?

Hoe maak je je bestaande studiemateriaal bruikbaar en motiverend in een online omgeving? Hoe breng je een transparante structuur aan? Welke online leermiddelen kunnen jouw studenten extra motiveren?

Welke digitale tools werken het beste voor jou?

Er bestaan enorm veel digitale tools voor docenten hoger onderwijs. Maar waarvoor dienen ze? En zijn ze iets voor jou? We bekijken voor een aantal sterke, digitale tools hoe jij ze in jouw lessen kan inzetten.

Wat is je nieuwe rol als docent in blended onderwijs?

Tijdens dit webinar krijg je concrete tips over je nieuwe rol(len) als docent in een blended onderwijssetting. Op die manier bouw je aan de optimale mix voor je studenten en doorlopen zij het door jou uitgestippelde leertraject succesvol en met een hoge leerwinst.

Hoe bouw je een didactisch sterke cursus op aan de hand van een online leerpad?

Je krijgt concrete handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan met het opbouwen van je cursus op basis van leerpaden. Wat is een leerpad? Waarom maken leerpaden een verschil? Hoe zet je een leerpad optimaal in om zoveel mogelijk leerwinst te genereren?

Hoe pak je flip-the-classroom aan in de 21e eeuw?

Wat is flip-the-classroom en kan je het (ook) gebruiken bij digitaal afstandsonderwijs? Tijdens de 30-minuten durende webinar krijg je concrete tips en adviezen over deze activerende werkvorm.

Hoe krijg je inzicht in het leerproces van je studenten?

Hoe krijg je via learning analytics inzicht in de heterogeniteit van je studentengroep? Hoe kan je indien gewenst ingrijpen in het leerproces van je studenten? En hoe gebruik je die data om je student optimaal – en op maat – te ondersteunen?

Wat zijn kennisclips en hoe gebruik je ze optimaal?

In 30 minuten kom je te weten hoe je kennisclips optimaal inzet in je lessen. Welke stappen moet je zetten om een sterke kennisclip te maken? Welke voordelen bieden kennisclips jou als docent? En welke aandachtspunten zijn er?

Hoe schrijf je een script en maak je een storyboard voor een kennisclip?

We leggen je uit waarom scripts en storyboards de basis zijn van het maken van een sterke kennisclip. Wat is het verschil tussen een script en een storyboard? Hoe bouw je deze op? En waar moet je zeker aan denken?

Hoe neem je een kennisclip op en welke apparatuur heb je nodig?

We bespreken de concrete how-to van een kennisclip: hoe maak je zelf een motiverende kennisclip? Waar moet je aan denken wat betreft houding, belichting,…? Welke apparatuur heb je nodig om kennisclips op te nemen?

Hoe edit je zelf een kennisclip?

In dit webinar leggen we je uit hoe het editproces van een kennisclip in zijn werk gaat, van a tot z, en hoe je nu zelf aan de slag kan gaan.

Blogs

Een succesvolle leeroplossing op maat? Die vertrekt vanuit je lerende

Hoe heb jij leren lezen? En je buur, je broer, je klasgenoten? De kans dat dit bij iedereen anders is, is groot. Leren is een persoonlijk proces. Om een leerervaring succesvol te maken, moet je dus rekening houden met wie gaat leren: de lerende dus. Tegelijk bepaal je je leerdoelen: het resultaat dat je met die lerende wil behalen.

Hoe stel je de beginsituatie van je studenten vast?

Als je zeker wilt zijn dat je studenten je leerdoelen bereiken, dan moet je controleren of aan alle voorwaarden is voldaan om met de les te starten. Die voorwaarden vormen de beginsituatie van de student.

Wat als je opleiding niet tot het gewenste resultaat leidt?

De eerste die uit het niets een gigasucces van zijn opleiding maakte, moet nog geboren worden. Elke nieuwe ontwikkeling gaat met vallen, opstaan, terugkeren en doorgaan (en opnieuw vallen, waarschijnlijk). Bij e-leren is dat niet anders. Heb je je opleiding geëvalueerd en merk je dat de (tussentijdse) resultaten tegenvallen? Dan staat je maar één ding te doen: terugkeren naar de basis.

Wat is activerend leren?

Onderwijsinstellingen moedigen hun docenten aan om aan de slag te gaan met activerend leren. Zo bieden ze studenten ondersteuning in hun leerproces met een optimale leerervaring als resultaat. Maar wat is dat precies, activerend leren? En welke rol speel je als docent in een activerend leerproces?

Realistische cases en learning analytics gebruiken in je lessenreeks, hoe pak je dat aan?

Voor de meeste studenten zijn er tal van zaken die hen activeren in hun leerproces, zoals interactieve oefeningen, formatieve toetsing, de mogelijkheid om informatie op te zoeken of te structureren, … En niet te vergeten: cases! Wat is het voordeel van realistische cases toevoegen aan je studiemateriaal? En hoe pak je dat aan?

Aan de slag met learning analytics in het hoger onderwijs

Met learning analytics verzamel en analyseer je data over je studenten om hun leerproces te ondersteunen. Je gebruikt ze om onderbouwde keuzes te maken over je opleiding, vak of studiemateriaal. Maar hoe ga je aan de slag om in die eindeloze hoeveelheid data de juiste gegevens naar boven te halen?

Whitepaper

Blended learning, het nieuwe normaal?

In “Blended learning, het nieuwe normaal?” bespreken we de complexe mix van voor- en nadelen bij blended learning, zowel voor docenten als studenten. Daarna gaan we in op de enorme disruptie die de coronacrisis veroorzaakte in het hoger onderwijs en hoe we de voordelen en mogelijkheden van online leren optimaal benutten.

Flashcard set

15 activerende werkvormen

Hoe ga je de interactie aan met je studenten? Hoe trek je de aandacht van je studenten? En wat doe je om die ook vast te houden? Activerende werkvormen inbouwen in je leertraject is een fijne manier om je studenten actief aan de slag te laten gaan met je lesmateriaal.