Digitale ondersteuning

Toekomstgericht werken met blended leertrajecten

87,84%* van de studenten uit het Vlaamse hoger onderwijs geeft aan ze het gemakkelijker vinden om theorie te verwerken als ze toegang hebben tot digitaal studiemateriaal, zoals online oefeningen, tests of beeldmateriaal. En dat is niet verwonderlijk: multimedia en digitale tools laten je toe om de informatie herkenbaar, concreet, actueel en op maat van je studenten te maken. Bovendien kiezen je studenten zelf op welk tempo ze de informatie verwerken.

Je studiemateriaal aanvullen met een digitale component heeft dus heel wat voordelen. Maar als je een blended leertraject ontwikkelt, komen daar veel vragen bij kijken. Acco Learn helpt je om digitale ondersteuning te kiezen en multimedia te ontwikkelen voor je leeroplossing.

(*Analyseresultaat uit de enquête die Acco in mei 2020 uitstuurde naar 285 docenten en 896 studenten binnen het hoger onderwijs in Vlaanderen.)

E-learning via Learning Management Systemen

Hoe kies en integreer je de passende digitale tools voor je leertraject? Acco Learn helpt je om je leertraject vorm te geven in een e-learning op een Learning Management Systeem (LMS) naar keuze. Op die manier kan je gebruik maken van alle voordelen die een LMS biedt:

  • studiemateriaal bekijken waar en wanneer je wilt;
  • digitaal noteren, markeren en annoteren;
  • inzicht in hoe je studenten leren met learning analytics;
  • interactieve oefeningen;
  • klasmanagement op één plaats.

Je kan ook kiezen voor Sofia, het leerplatform van Acco Learn. Sofia is de link tussen je digitaal studiemateriaal en je LMS. Je kan Sofia namelijk naadloos integreren in het LMS van je onderwijsinstelling. Zo hebben je studenten toegang tot kwaliteitsvol digitaal studiemateriaal, zonder dat ze van platform moeten wisselen.

Digitale tools en multimedia

Je hebt je leertraject en leerdoelen bepaald en je weet welke offline en online werkvormen je wilt gebruiken. Wanneer je dat in kaart hebt, is het tijd om te analyseren voor welke content of werkvorm je een digitale tool wilt inzetten. De leerconsulenten van Acco Learn helpen je om in elke context de passende tool te kiezen.

Bovendien helpt Acco Learn je om multimedia die bij je leertraject passen te vinden of ontwikkelen, bijvoorbeeld:

  • Fotografie;
  • Audio;
  • video’s, bijvoorbeeld kennisclips of tutorials: scripten, opnemen, monteren, distribueren;
  • 3D-applicaties;
  • virtual reality-omgevingen;
  • Apps.
Jill Bosmans • 21 September 2021
Meten is weten met learning analytics

We leven alsmaar meer in een geconnecteerde samenleving. Ook het hoger onderwijs is geconnecteerd. Iedere student laat een digitaal spoor na, met informatie die je als docent kan gebruiken om het leerproces te optimaliseren via learning analytics.

Nathalie Briessinck • 7 September 2021
Hoe zoek je verbinding met je studenten tijdens blended learning?

Mensen zijn sociale wezens. Verbinding is een van onze basisbehoeftes. Maar wat is verbinding? En hoe zorg je ervoor dat je studenten met jou én onderling optimaal verbinding vinden, zeker in blended learning?

Marie Vanhoutte • 2 September 2021
Hoe gebruik je learning analytics in je flipped classroom?

Hoe weet je in een flipped classroom of je studenten goed voorbereid zijn als ze naar je les komen? De learning analytics in je online leerplatform zijn een perfect hulpmiddel om je flipped classroom kracht bij te zetten.

Vraag het aan onze leerconsulenten

Neem contact op met een van onze leerconsulenten Acco Learn voor hoger onderwijs: Deborah Bické, Elke Van Ael, Isabelle François, Krijn Boom, Flore Antonneau en Marie Vanhoutte. Of met onze accountmanager Acco Learn voor hoger onderwijs, Line De Caluwé.

Vraag het aan onze leerconsulenten