Blended
learning

Combineer leervormen tot een complementaire mix met de voordelen van online en offline leren.

Een doordachte combinatie van leervormen

In blended learning combineer je leervormen tot een complementaire mix die bij jouw opleiding past. Blended slaat op de combinatie van online en face-to-face onderwijs of van digitaal studiemateriaal en studiemateriaal op papier.

Blended learning laat je toe om voor elk onderdeel van je leertraject een geschikte vorm te kiezen. Je benut de sterktes van die leervormen waar en wanneer ze het meeste voordeel bieden voor je studenten.

De voordelen van offline leren

88,62%* van de studenten uit het Vlaamse hoger onderwijs geeft aan dat ze nog altijd liefst op papier studeren. En 70,54%* geeft aan beter de leerstof te onthouden als ze notities nemen met pen en papier. Een offline of face-to-face component van je leertraject valt niet weg te denken.

Als je je studenten live ziet, heb je de kans om dieper in te gaan op hun vragen. Je kan hen individueel of in groep motiveren en feedback geven. Bovendien geeft de meerderheid* van de studenten aan dat ze bij afstandsonderwijs de interactie met docenten en het sociale contact met medestudenten missen.

 (*Analyseresultaat uit de enquête die Acco in mei 2020 uitstuurde naar 285 docenten en 896 studenten binnen het hoger onderwijs in Vlaanderen.)

En de voordelen van digitaal leren

87,84%* van de studenten uit het Vlaamse hoger onderwijs geeft aan ze het gemakkelijker vinden om theorie te verwerken als ze toegang hebben tot digitaal studiemateriaal, zoals online oefeningen, tests of beeldmateriaal. En dat is niet verwonderlijk: multimedia en digitale tools laten je toe om de informatie herkenbaar en concreet te maken. Bovendien kiezen je studenten zelf op welk tempo ze de informatie verwerken.

Digitale platformen hebben als extra voordeel dat je gebruik kan maken van learning analytics. Die geven je inzicht in:

  • de mate waarin je studenten de informatie verwerkten;
  • waar je studenten hulp nodig hebben;
  • waar er hindernissen opduiken voor de studenten.

 (*Analyseresultaat uit de enquête die Acco in mei 2020 uitstuurde naar 285 docenten en 896 studenten binnen het hoger onderwijs in Vlaanderen.)

Blended learning, het nieuwe normaal? – Whitepaper

Hoe ziet de complexe mix van voor- en nadelen bij blended learning eruit? Welke enorme disruptie veroorzaakte de coronacrisis in het hoger onderwijs en hoe benutten we de voordelen en mogelijkheden van online leren optimaal? In “Blended learning, het nieuwe normaal?” bespreken we de complexe mix van voor- en nadelen bij blended learning, zowel voor docenten als studenten.

Volgt na de digitale versnelling de continue evolutie?

Blended learning, het nieuwe normaal? – Whitepaper

E-book aanvragen
Marjolein Goris • 28 Mei 2025
Animal Fun laat kleuters in hun spel bewegen als een giraffe om motoriek en sociale vaardigheden te ontwikkelen   

Op een speelse maar vooral leuke manier de motorische ontwikkeling stimuleren, dat is de kern van Animal Fun. Een holistisch programma waarin kinderen grove motorische vaardigheden ontwikkelen, maar ook de fijne motoriek en het sociaal en emotioneel welzijn.  Co-auteur en onderzoekscoördinator Sue McLaren vertelt over hoe de motorische ontwikkeling een katalysator is voor de emotionele ontwikkeling van kinderen en hoe leerkrachten, ouders en begeleiders daar een rol in spelen. Daarnaast neemt ze ons mee in de vertaalslag van jarenlang academisch onderzoek naar een spel wat kinderen en hun leerkrachten en ouders aanspreekt. 

Marjolein Goris • 27 Mei 2025
Nieuwe feature voor studenten

Jaarlijks vragen we 1000 studenten hoe we studeren aangenamer en aantrekkelijk kunnen maken. We zien een duidelijke honger naar meer blended studiemateriaal (combinatie van papier en digitaal) en naar meer interactiviteit in het digitale luik. Daarom laten we vanaf academiejaar 2025-2026 studenten toe om in het digitale studiemateriaal van Acco te markeren, notities te maken en eigen input neer te schrijven (vb. tekst, afbeeldingen of bestanden).

Marjolein Goris • 5 Mei 2025
“Ik betaalde 1500 euro huurwaarborg, maar het appartement mocht niet verhuurd worden”

Zodra asielzoekers internationale bescherming krijgen in België, belanden ze in een intense periode van snel opeenvolgende veranderingen. Binnen maximaal twee maanden moeten ze het opvangcentrum verlaten. Juist in deze periode krijgen zij het minste ondersteuning. Vier jaar lang werkte een interdisciplinair consortium van onderzoekers aan Universiteit Gent, Odisee Hogeschool, UC Louvain en KU Leuven samen in het REFUFAM-project om te luisteren naar de ervaringen van vluchtelingengezinnen. Morgen stelt het consortium de resultaten van het onderzoek voor in het boek Vluchtelingengezinnen na erkenning van Acco uitgeverij in Bibliotheek De Krook in Gent.

Marjolein Goris • 28 Mei 2025
Animal Fun laat kleuters in hun spel bewegen als een giraffe om motoriek en sociale vaardigheden te ontwikkelen   

Op een speelse maar vooral leuke manier de motorische ontwikkeling stimuleren, dat is de kern van Animal Fun. Een holistisch programma waarin kinderen grove motorische vaardigheden ontwikkelen, maar ook de fijne motoriek en het sociaal en emotioneel welzijn.  Co-auteur en onderzoekscoördinator Sue McLaren vertelt over hoe de motorische ontwikkeling een katalysator is voor de emotionele ontwikkeling van kinderen en hoe leerkrachten, ouders en begeleiders daar een rol in spelen. Daarnaast neemt ze ons mee in de vertaalslag van jarenlang academisch onderzoek naar een spel wat kinderen en hun leerkrachten en ouders aanspreekt. 

15 activerende werkvormen Flashcard Set

In deze gratis Flashcard Set ontdek je maar liefst 15 activerende werkvormen en digitale tools voor blended onderwijs om je studenten te ondersteunen en blijvend te motiveren. De flashcards zijn geïnspireerd door de werkvormkaarten ontwikkeld door het blended learning en blended design expertiseteam van Howest.

Flashcard Set 15 activerende werkvormen

Flashcard set om de interactie met je studenten aan te gaan.

15 activerende werkvormen

E-book aanvragen

Studiemateriaal op maat

Wat heb jij nodig op het vlak van didactiek, content en technologie? Acco Learn helpt je op elk vlak om de juiste keuzes te maken, zodat je studiemateriaal op maat is van je opleiding. Vanuit onze samenwerking met docenten ontwikkelden we een aantal modellen voor studiemateriaal die tegemoetkomen aan de specifieke noden in het hoger onderwijs.

Digitale ondersteuning

Hoe kan de juiste technologie je leertraject ondersteunen? Acco Learn helpt je om de technologische ondersteuning te kiezen voor jouw leeroplossing – of dat nu gaat om e-learning, video, virtual reality of een app. Samen met onze partners realiseren we die voor jou.

Vraag het aan onze uitgevers

Neem contact op met een van onze leerconsulenten Acco Learn voor hoger onderwijs of met onze Accountmanager Acco Learn voor hoger onderwijs.

Neem contact op met onze uitgevers