Digitale ondersteuning

Toekomstgericht werken met blended leertrajecten

87,84%* van de studenten uit het Vlaamse hoger onderwijs geeft aan ze het gemakkelijker vinden om theorie te verwerken als ze toegang hebben tot digitaal studiemateriaal, zoals online oefeningen, tests of beeldmateriaal. En dat is niet verwonderlijk: multimedia en digitale tools laten je toe om de informatie herkenbaar, concreet, actueel en op maat van je studenten te maken. Bovendien kiezen je studenten zelf op welk tempo ze de informatie verwerken.

Je studiemateriaal aanvullen met een digitale component heeft dus heel wat voordelen. Maar als je een blended leertraject ontwikkelt, komen daar veel vragen bij kijken. Acco Learn helpt je om digitale ondersteuning te kiezen en multimedia te ontwikkelen voor je leeroplossing.

(*Analyseresultaat uit de enquête die Acco in mei 2020 uitstuurde naar 285 docenten en 896 studenten binnen het hoger onderwijs in Vlaanderen.)

E-learning via Learning Management Systemen

Hoe kies en integreer je de passende digitale tools voor je leertraject? Acco Learn helpt je om je leertraject vorm te geven in een e-learning op een Learning Management Systeem (LMS) naar keuze. Op die manier kan je gebruik maken van alle voordelen die een LMS biedt:

  • studiemateriaal bekijken waar en wanneer je wilt;
  • digitaal noteren, markeren en annoteren;
  • inzicht in hoe je studenten leren met learning analytics;
  • interactieve oefeningen;
  • klasmanagement op één plaats.

Je kan ook kiezen voor Sofia, het leerplatform van Acco Learn. Sofia is de link tussen je digitaal studiemateriaal en je LMS. Je kan Sofia namelijk naadloos integreren in het LMS van je onderwijsinstelling. Zo hebben je studenten toegang tot kwaliteitsvol digitaal studiemateriaal, zonder dat ze van platform moeten wisselen.

Digitale tools en multimedia

Je hebt je leertraject en leerdoelen bepaald en je weet welke offline en online werkvormen je wilt gebruiken. Wanneer je dat in kaart hebt, is het tijd om te analyseren voor welke content of werkvorm je een digitale tool wilt inzetten. De leerconsulenten van Acco Learn helpen je om in elke context de passende tool te kiezen.

Bovendien helpt Acco Learn je om multimedia die bij je leertraject passen te vinden of ontwikkelen, bijvoorbeeld:

  • Fotografie;
  • Audio;
  • video’s, bijvoorbeeld kennisclips of tutorials: scripten, opnemen, monteren, distribueren;
  • 3D-applicaties;
  • virtual reality-omgevingen;
  • Apps.
Marjolein Goris • 5 Mei 2025
“Ik betaalde 1500 euro huurwaarborg, maar het appartement mocht niet verhuurd worden”

05/05/2025, GENT – Zodra asielzoekers internationale bescherming krijgen in België, belanden ze in een intense periode van snel opeenvolgende veranderingen. Binnen maximaal twee maanden moeten ze het opvangcentrum verlaten. Juist in deze periode krijgen zij het minste ondersteuning. Vier jaar lang werkte een interdisciplinair consortium van onderzoekers aan Universiteit Gent, Odisee Hogeschool, UC Louvain en KU Leuven samen in het REFUFAM-project om te luisteren naar de ervaringen van vluchtelingengezinnen. Morgen stelt het consortium de resultaten van het onderzoek voor in het boek Vluchtelingengezinnen na erkenning van Acco uitgeverij in Bibliotheek De Krook in Gent.

Marjolein Goris • 2 April 2025
Psychologie van de levensloop: het menselijk brein van de wieg tot het graf

Vader-dochterduo Pol en Miet Craeynest behandelen in de nieuwste editie van het boek Psychologie van de levensloop hoe een mens evolueert van de wieg tot het graf. Ze houden in deze editie rekening met de nieuwe veranderingen van de afgelopen zeven jaar op maatschappelijk en wetenschappelijk vlak binnen de ontwikkelingspsychologie.

Marjolein Goris • 19 Maart 2025
Deze boeken krijgen een herwerking in 2025

Wetenschap, de maatschappij en studies evolueren en onze studieboeken evolueren mee. Deze studieboeken krijgen in 2025 een update. Zo ga je binnenkort met de nieuwste informatie aan de slag in je lessen.

Marjolein Goris • 5 Mei 2025
“Ik betaalde 1500 euro huurwaarborg, maar het appartement mocht niet verhuurd worden”

05/05/2025, GENT – Zodra asielzoekers internationale bescherming krijgen in België, belanden ze in een intense periode van snel opeenvolgende veranderingen. Binnen maximaal twee maanden moeten ze het opvangcentrum verlaten. Juist in deze periode krijgen zij het minste ondersteuning. Vier jaar lang werkte een interdisciplinair consortium van onderzoekers aan Universiteit Gent, Odisee Hogeschool, UC Louvain en KU Leuven samen in het REFUFAM-project om te luisteren naar de ervaringen van vluchtelingengezinnen. Morgen stelt het consortium de resultaten van het onderzoek voor in het boek Vluchtelingengezinnen na erkenning van Acco uitgeverij in Bibliotheek De Krook in Gent.

Vraag het aan onze leerconsulenten

Neem contact op met een van onze leerconsulenten Acco Learn voor hoger onderwijs of met onze Accountmanager Acco Learn voor hoger onderwijs.

Vraag het aan onze leerconsulenten