Home Blogs Acco Learn Animal Fun laat kleuters in hun spel bewegen als een giraffe om motoriek en sociale vaardigheden te ontwikkelen   

Animal Fun laat kleuters in hun spel bewegen als een giraffe om motoriek en sociale vaardigheden te ontwikkelen   

Op een speelse maar vooral leuke manier de motorische ontwikkeling stimuleren, dat is de kern van Animal Fun. Een holistisch programma waarin kinderen grove motorische vaardigheden ontwikkelen, maar ook de fijne motoriek en het sociaal en emotioneel welzijn. 

Co-auteur en onderzoekscoördinator Sue McLaren vertelt over hoe de motorische ontwikkeling een katalysator is voor de emotionele ontwikkeling van kinderen en hoe leerkrachten, ouders en begeleiders daar een rol in spelen. Daarnaast neemt ze ons mee in de vertaalslag van jarenlang academisch onderzoek naar een spel wat kinderen en hun leerkrachten en ouders aanspreekt. 

De ontwikkeling van kinderen 

Uit onderzoek van de Curtin University blijkt dat 34% van de jonge kinderen in de leeftijd van 4-5 jaar onder het gemiddelde zitten wat betreft de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Daarnaast heeft een groot aantal kinderen ook last van angst of depressieve symptomen.  

Wat is hiervan de oorzaak? 

Jonge kinderen zitten te veel en missen daardoor basisvaardigheden die nodig zijn voor een solide basis om te leren. Sue McLaren: “Kinderen hebben moeite om stil te zitten en op te letten. Ze vinden het ook moeilijk om hun zelfhulpvaardigheden te beheersen op het gebied van aan- en uitkleden of het beheren van hun persoonlijke spullen zoals rugzakken, lunchtrommels et cetera.” 

Dat ziet Sue McLaren ook terug bij haar eigen kind: “Ik heb met mijn eigen zoon ondervonden hoe problemen met de motorische ontwikkeling van invloed zijn op het gevoel van eigenwaarde van een kind. Zodra een kind herkent dat het sommige vaardigheden niet kan die leeftijdsgenootjes wel kunnen, kan dit vaak leiden tot meer angst, terugtrekkend (of opstandig) gedrag en de ontwikkeling van een ‘ik kan het niet’-houding in plaats van een groeimindset.” 

Het ontstaan van Animal Fun 

De meeste kinderen houden van spelen en van dieren, of zijn op z’n minst nieuwsgierig naar dieren. Sue McLaren: “Motorische vaardigheden verbeteren heel snel door aanhoudende oefening, maar we moeten die oefening leuk en boeiend maken voor kinderen.” Het onderzoeksteam dacht daarom aan een spel gebaseerd op een programma waarbij kinderen hun verbeelding gebruiken en plezier hebben. De kans is dan groter dat kinderen de activiteiten herhalen in hun eigen vrije spel.  

Onze hypothese was dat deze verhoogde betrokkenheid en oefening zou leiden tot een verbetering van de vaardigheden en bijgevolg tot een verbetering van het zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde,” vertelt Sue McLaren. 

Waarom Animal Fun ook voor leerkrachten en opvoeders is 

Sue McLaren heeft zelf lang in het onderwijs gewerkt en daardoor een goed begrip van wat er speelt in de klas. Tijdens de ontwikkeling van Animal Fun was het voor haar daarom belangrijk dat het programma vormgegeven zou worden voor degenen die er het meest gebruik van zouden maken, namelijk leerkrachten, opvoeders en begeleiders.  

“In mijn ervaring lazen leerkrachten bijna geen academische tijdschriften, dus het was heel belangrijk voor mij om het programma naar hen te brengen. Het was deze vertaling van onderzoek naar praktijk waar ik het meest gepassioneerd over ben dat we dit hebben bereikt.” 

“Als ouder die moeite had om de weg te vinden naar diensten en ondersteuning voor mijn zoon, wilde ik ook graag een boek voor ouders dat hen wat basisinformatie zou geven over motorische ontwikkeling en hoe belangrijk dit is voor hun kind als voorloper op academische studies.”   

De leerlingen van ‘t Brugje in Veurne gingen creatief aan de slag met het Animal Fun pakket.

Kinderen ontwikkelen zich niet in een vacuüm

Leerkrachten uit dit onderzoek vroegen om een programma ter ondersteuning van de motorische vaardigheden. Een programma dat speciaal gericht is op de ontwikkeling van deze vaardigheden en dat gemakkelijk te implementeren is.  

Sue McLaren legt uit: “Animal Fun is holistischer dan de meeste andere programma’s in die zin dat we ons in één programma richten op grove motorische, fijne motorische én sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast is er drie jaar lang onderzoek gedaan naar de werkzaamheid. Mensen die het programma gebruiken, kunnen erop vertrouwen dat het zal werken als ze het trouw implementeren.” 

Het team bedenkt creatieve, fantasierijke spelideeën om het oefenen van de vaardigheden – zoals ontworpen door de fysiotherapeut of de ergotherapeut – leuk te maken voor kinderen. 

Animal Fun gebruiken in de les 

“Wat we met dit programma proberen, is leerkrachten leuke activiteiten te bieden die ze in hun dagelijkse routines in de klas kunnen inpassen zonder dat ze er extra lessen bij hoeven te doen.”  

Een voorbeeld hiervan is om door het lokaal/de school te bewegen: “In plaats van naar het toilet te lopen, zouden de kinderen kunnen steigeren als een paard of waggelen als een pinguïn. Ze kunnen de kaarten ook gebruiken voor korte, scherpe bewegingspauzes tussen andere lessen door. In de loop van de dag zullen docenten verrast zijn hoeveel Animal Fun-activiteiten ze kunnen gebruiken.”  

Ontdek en bestel Animal Fun op onze website! Je vindt daar ook alvast de eerste kaart die je kunt gebruiken in je klas, thuis of praktijk.