Acco Kennis
Laat je inspireren over blended learning. Herbekijk alle Acco Kennis Webinars en kom in 30 minuten te weten hoe je blended learning optimaal aanpakt.
Navigeer naar
Podcast
Podcast: ChatGPT in het hoger onderwijs
Hoe reageerden onderwijsinstellingen op de komst van ChatGPT? Hoe kunnen we best met de nieuwe technologie omgaan? En wat met auteursrechtelijke vraagstukken? We kregen na het webinar over ‘Je studenten slimmer maken met ChatGPT’ allerlei interessante vragen binnen. In deze podcast gaat innovatiemanager Bart De Prins dieper in op verschillende vragen over de rol van ChatGPT in het hoger onderwijs.
On demand webinars
Let’s build
We hebben allemaal nood aan structuur, duidelijkheid en doelgerichtheid. Ook studenten hebben een duidelijke rode draad in hun eigen individuele leerproces nodig. Dat betekent dat je als docent deze rode draad moet uittekenen doorheen het hele leertraject en in alle onderwijssettings. Maar hoe doet je dat?
Let’s analyse
Learning analytics, het is de vergeten schat van blended learning. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ook ongekend en onbegrepen. Tijd om hier verandering in te brengen. Tijdens dit Acco Kennis Webinar maak je op een concrete en praktische manier kennis met het ‘waarom’ van learning analytics.
Wat is je nieuwe rol als docent in blended onderwijs?
Tijdens dit webinar krijg je concrete tips over je nieuwe rol(len) als docent in een blended onderwijssetting. Op die manier bouw je aan de optimale mix voor je studenten en doorlopen zij het door jou uitgestippelde leertraject succesvol en met een hoge leerwinst.
Hoe bouw je een didactisch sterke cursus op aan de hand van een online leerpad?
Je krijgt concrete handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan met het opbouwen van je cursus op basis van leerpaden. Wat is een leerpad? Waarom maken leerpaden een verschil? Hoe zet je een leerpad optimaal in om zoveel mogelijk leerwinst te genereren?
Blogs
Een succesvolle leeroplossing op maat? Die vertrekt vanuit je lerende
Hoe heb jij leren lezen? En je buur, je broer, je klasgenoten? De kans dat dit bij iedereen anders is, is groot. Leren is een persoonlijk proces. Om een leerervaring succesvol te maken, moet je dus rekening houden met wie gaat leren: de lerende dus. Tegelijk bepaal je je leerdoelen: het resultaat dat je met die lerende wil behalen.
Wat als je opleiding niet tot het gewenste resultaat leidt?
De eerste die uit het niets een gigasucces van zijn opleiding maakte, moet nog geboren worden. Elke nieuwe ontwikkeling gaat met vallen, opstaan, terugkeren en doorgaan (en opnieuw vallen, waarschijnlijk). Bij e-leren is dat niet anders. Heb je je opleiding geëvalueerd en merk je dat de (tussentijdse) resultaten tegenvallen? Dan staat je maar één ding te doen: terugkeren naar de basis.
Wat is activerend leren?
Onderwijsinstellingen moedigen hun docenten aan om aan de slag te gaan met activerend leren. Zo bieden ze studenten ondersteuning in hun leerproces met een optimale leerervaring als resultaat. Maar wat is dat precies, activerend leren? En welke rol speel je als docent in een activerend leerproces?
Realistische cases en learning analytics gebruiken in je lessenreeks, hoe pak je dat aan?
Voor de meeste studenten zijn er tal van zaken die hen activeren in hun leerproces, zoals interactieve oefeningen, formatieve toetsing, de mogelijkheid om informatie op te zoeken of te structureren, … En niet te vergeten: cases! Wat is het voordeel van realistische cases toevoegen aan je studiemateriaal? En hoe pak je dat aan?
Aan de slag met learning analytics in het hoger onderwijs
Met learning analytics verzamel en analyseer je data over je studenten om hun leerproces te ondersteunen. Je gebruikt ze om onderbouwde keuzes te maken over je opleiding, vak of studiemateriaal. Maar hoe ga je aan de slag om in die eindeloze hoeveelheid data de juiste gegevens naar boven te halen?
Whitepaper
Blended learning, het nieuwe normaal?
In “Blended learning, het nieuwe normaal?” bespreken we de complexe mix van voor- en nadelen bij blended learning, zowel voor docenten als studenten. Daarna gaan we in op de enorme disruptie die de coronacrisis veroorzaakte in het hoger onderwijs en hoe we de voordelen en mogelijkheden van online leren optimaal benutten.