Digitale ondersteuning

Toekomstgericht werken met blended leertrajecten

87,84%* van de studenten uit het Vlaamse hoger onderwijs geeft aan ze het gemakkelijker vinden om theorie te verwerken als ze toegang hebben tot digitaal studiemateriaal, zoals online oefeningen, tests of beeldmateriaal. En dat is niet verwonderlijk: multimedia en digitale tools laten je toe om de informatie herkenbaar, concreet, actueel en op maat van je studenten te maken. Bovendien kiezen je studenten zelf op welk tempo ze de informatie verwerken.

Je studiemateriaal aanvullen met een digitale component heeft dus heel wat voordelen. Maar als je een blended leertraject ontwikkelt, komen daar veel vragen bij kijken. Acco Learn helpt je om digitale ondersteuning te kiezen en multimedia te ontwikkelen voor je leeroplossing.

(*Analyseresultaat uit de enquête die Acco in mei 2020 uitstuurde naar 285 docenten en 896 studenten binnen het hoger onderwijs in Vlaanderen.)

E-learning via Learning Management Systemen

Hoe kies en integreer je de passende digitale tools voor je leertraject? Acco Learn helpt je om je leertraject vorm te geven in een e-learning op een Learning Management Systeem (LMS) naar keuze. Op die manier kan je gebruik maken van alle voordelen die een LMS biedt:

  • studiemateriaal bekijken waar en wanneer je wilt;
  • digitaal noteren, markeren en annoteren;
  • inzicht in hoe je studenten leren met learning analytics;
  • interactieve oefeningen;
  • klasmanagement op één plaats.

Je kan ook kiezen voor Sofia, het leerplatform van Acco Learn. Sofia is de link tussen je digitaal studiemateriaal en je LMS. Je kan Sofia namelijk naadloos integreren in het LMS van je onderwijsinstelling. Zo hebben je studenten toegang tot kwaliteitsvol digitaal studiemateriaal, zonder dat ze van platform moeten wisselen.

Digitale tools en multimedia

Je hebt je leertraject en leerdoelen bepaald en je weet welke offline en online werkvormen je wilt gebruiken. Wanneer je dat in kaart hebt, is het tijd om te analyseren voor welke content of werkvorm je een digitale tool wilt inzetten. De leerconsulenten van Acco Learn helpen je om in elke context de passende tool te kiezen.

Bovendien helpt Acco Learn je om multimedia die bij je leertraject passen te vinden of ontwikkelen, bijvoorbeeld:

  • Fotografie;
  • Audio;
  • video’s, bijvoorbeeld kennisclips of tutorials: scripten, opnemen, monteren, distribueren;
  • 3D-applicaties;
  • virtual reality-omgevingen;
  • Apps.
Evy Ceustermans • 17 Oktober 2024
Ellen Jansen terug bij Acco
Interview met Ellen Jansen: Terug bij Acco
Joy Kapinda • 30 September 2024
4 op 5 studenten gebruiken regelmatig CHAT GPT: blended learning, de combinatie van digitaal en papier, is de toekomst

4 op de 5 studenten (82%) gebruikte vorig academiejaar regelmatig Chat GPT. Dat blijkt uit de Onderwijsbarometer van Acco, aanbieder van blended studiemateriaal voor hoger onderwijs, na een onderzoek bij 1.102 studenten en 142 docenten. Dat is liefst 30 procent meer dan in het academiejaar 2022-2023. Ondanks het bewust intensievere gebruik van AI door studenten en de digitale weg die het hoger onderwijs is ingeslagen , blijven studenten zich vastklampen aan blended studiemateriaal.

Marjolein Goris • 23 Augustus 2024
De complexiteit van taal en spraak in de hersenen

Taal is één van de meest fascinerende en complexe aspecten van het menselijk bestaan. Maar waar in onze hersenen bevindt taal zich? En wat gebeurt er als onze hersenen beschadigd worden? Rik Vandenberghe is cognitief neuroloog en specialiseert zich in het helpen van mensen met cognitieve moeilijkheden, zoals geheugenproblemen of moeilijkheden met taal en spraak. Hij doet enkele inzichten over taal en spraak in de hersenen voor ons uit de doeken.

Evy Ceustermans • 17 Oktober 2024
Ellen Jansen terug bij Acco
Interview met Ellen Jansen: Terug bij Acco

Vraag het aan onze leerconsulenten

Neem contact op met een van onze leerconsulenten Acco Learn voor hoger onderwijs of met onze Accountmanager Acco Learn voor hoger onderwijs.

Vraag het aan onze leerconsulenten