Activerend
leren

Verhoog de leerwinst en motivatie van je studenten met activerend leren, een methode die hen aanmoedigt om actief leerinhouden te verwerken.

Het leerproces in handen van je studenten

Activerend leren is een methode om studenten aan te moedigen hun leerproces in handen te nemen en zo actief leerinhouden te verwerken. Het hoger onderwijs stimuleert die onderwijsmethode, want activerend leren verhoogt de leerwinst en motivatie van studenten.

Hogere leerwinst

Activerend leren verhoogt de leerwinst of de groei van kennis, vaardigheden en attitudes. Je moedigt studenten aan om actief aan de slag te gaan met de leerinhouden die je aanbiedt via activerende werkvormen. En zo leren ze beter en grondiger.

Een leerproces bestaat uit drie fases: waarnemen, verwerken en uitbreiden. Bij elke fase passen andere activerende werkvormen.

  • Waarnemingsfase: activeer je studenten om de leerinhouden op verschillende manieren op te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door hen een instructiefilmpje te laten zien waarin je een handeling toont. Of je engageert hen via een leergesprek, waarin je een deel van je leerinhoud in dialoogvorm verheldert.
  • Verwerkingsfase: laat je studenten de leerinhouden actief verwerken en onthouden. Maak je gebruik van een case? Splits de case op in probleem en oplossing en laat je studenten anticiperen op de oplossing via open of gesloten vragen.
  • Uitbreidingsfase: moedig je studenten aan om de verwerkte leerinhouden toe te passen op een nieuwe situatie. Werkvormen zoals think-pair-share zijn daarvoor ideaal: je studenten lossen in groep een probleem op vanuit de kennis die ze eerder opdeden. Een labo, practicum of stage is ook een ideaal moment om theorie toe te passen in de praktijk.

Meer motivatie

Activerend leren verhoogt de motivatie van je studenten als je in je activerende werkvormen voldoende aandacht geeft aan autonomie, competentie en verbondenheid.

  • Autonomie: geef je studenten verantwoordelijkheid over hun leerproces en laat hen zelf keuzes maken, bijvoorbeeld over de plaats waar en het tempo waarop ze leren. Of gebruik tussentijdse (zelf)evaluaties om hun inzicht te geven in hun voortgang.
  • Competentie: niet alle studenten starten vanaf hetzelfde punt. Geef hun de kans om hun begincompetenties verder te ontwikkelen door een duidelijke structuur, ondersteuning en begeleiding aan te bieden. Moedig hen aan en geef opbouwende feedback.
  • Verbondenheid: maak duidelijk waarom de informatie die je aanbiedt relevant is. Zet bijvoorbeeld leerdoelen aan het begin van elk hoofdstuk. Geef herkenbare, realistische voorbeelden uit de professionele context waar je studenten naartoe werken.

15 activerende werkvormen Flashcard Set

In deze gratis Flashcard Set ontdek je maar liefst 15 activerende werkvormen en digitale tools voor blended onderwijs om je studenten te ondersteunen en blijvend te motiveren. De flashcards zijn geïnspireerd door de werkvormkaarten ontwikkeld door het blended learning en blended design expertiseteam van Howest.

Flashcard Set 15 activerende werkvormen

Flashcard set

15 activerende werkvormen

E-book aanvragen
Lien Berendsen • 11 Oktober 2021
Vier keer sneller leren dankzij virtual reality in blended leertrajecten – Persbericht

Educatieve uitgeverij Acco en virtualrealityexpert OneBonsai tekenen een samenwerkingsovereenkomst. Het doel: krachtige leeroplossingen voor het hoger onderwijs en de professionele markt ontwikkelen. “Door VR in blended leertrajecten te integreren willen we de leerwinst voor elke lerende verhogen”, aldus Vicky Adriaensen, CEO van Acco.

Jill Bosmans • 5 Oktober 2021
3 inspirerende tips om de interactie en verbinding met je studenten te maximaliseren in blended learning

Het verplichte digitale afstandsonderwijs bood heel wat kansen om nieuwe werkvormen en tools uit te testen. Hanne Rosius (PXL) deelt drie tips om je studenten maximaal te engageren bij je les.

Lien Berendsen • 28 September 2021
Geen online les meer? 76% van de Vlaamse studenten in het hoger onderwijs gaat niet akkoord! – Persbericht

Aan de start van dit nieuwe academiejaar stromen de klaslokalen en aula’s weer vol met studenten. Betekent dit dat online ‘over and out’ is? Uit een recente bevraging van Acco kwam duidelijk naar voren dat dit niet is wat studenten echt willen. 76% van de bevraagde studenten wil immers blijvend blended leren.

Digitale ondersteuning

Hoe kan de juiste technologie je leertraject ondersteunen? Acco Learn helpt je om de technologische ondersteuning te kiezen voor jouw leeroplossing – of dat nu gaat om e-learning, video, virtual reality of een app. Samen met onze partners realiseren we die voor jou.

Studiemateriaal op maat

Wat heb jij nodig op het vlak van didactiek, content en technologie? Acco Learn helpt je op elk vlak om de juiste keuzes te maken, zodat je studiemateriaal op maat is van je opleiding. Vanuit onze samenwerking met docenten ontwikkelden we een aantal modellen voor studiemateriaal die tegemoetkomen aan de specifieke noden in het hoger onderwijs.

Vraag het aan onze leerconsulenten

Neem contact op met een van onze leerconsulenten Acco Learn voor hoger onderwijs: Deborah Bické, Elke Van Ael, Isabelle François, Krijn Boom, Flore Antonneau en Marie Vanhoutte. Of met onze Accountmanager Acco Learn voor hoger onderwijs, Line De Caluwé.

Vraag het aan onze leerconsulenten