Hogere leerwinst
Activerend leren verhoogt de leerwinst of de groei van kennis, vaardigheden en attitudes. Je moedigt studenten aan om actief aan de slag te gaan met de leerinhouden die je aanbiedt via activerende werkvormen. En zo leren ze beter en grondiger.
Een leerproces bestaat uit drie fases: waarnemen, verwerken en uitbreiden. Bij elke fase passen andere activerende werkvormen.
- Waarnemingsfase: activeer je studenten om de leerinhouden op verschillende manieren op te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door hen een instructiefilmpje te laten zien waarin je een handeling toont. Of je engageert hen via een leergesprek, waarin je een deel van je leerinhoud in dialoogvorm verheldert.
- Verwerkingsfase: laat je studenten de leerinhouden actief verwerken en onthouden. Maak je gebruik van een case? Splits de case op in probleem en oplossing en laat je studenten anticiperen op de oplossing via open of gesloten vragen.
- Uitbreidingsfase: moedig je studenten aan om de verwerkte leerinhouden toe te passen op een nieuwe situatie. Werkvormen zoals think-pair-share zijn daarvoor ideaal: je studenten lossen in groep een probleem op vanuit de kennis die ze eerder opdeden. Een labo, practicum of stage is ook een ideaal moment om theorie toe te passen in de praktijk.