Achter de schermen van de uitgeverij met Bart De Prins
Bart De Prins is innovatie manager bij Acco en werkt al 22 jaar bij het bedrijf. Hij begon als uitgever, groeide door naar uitgeefmanager en sinds 2012 staat hij aan het roer van de innovatiestrategie van Acco. Door de jaren heen veranderde zijn functietitel een paar keer, maar het takenpakket bleef grotendeels hetzelfde.
Interview met Business Technology & Innovation Manager Bart De Prins
Wat is jouw rol bij Acco Learn for Business?
“Ik zit in het managementteam en ben verantwoordelijk voor de innovatiestrategie van Acco. Binnen het bedrijf focus ik me op twee belangrijke units: de B2B-tak binnen de uitgeverij, die in 2022 werd opgestart, en de retailtak. De sector verandert voortdurend, en mijn werk is om daar toekomstgericht op in te spelen: nieuwe services en producten opzetten en integreren. We vertalen nieuwe ideeën naar projecten met een projectmanager aan het stuur, en zodra een product of dienst operationeel is, krijgt het een product owner. Sofia is daar een goed voorbeeld van: gestart als start-up aan de KU Leuven in 2012, door Acco overgenomen in 2014 en verder ontwikkeld. Ook andere projecten, zoals Select & Learn, maken ondertussen deel uit van ons dagelijkse werk.”
“Innovatie bij Acco is tweeledig: we vernieuwen zowel processen als producten en diensten. De laatste drie jaar speelt AI daar een grote rol in, bijvoorbeeld in Sofia rond Amigo. Het interessante aan mijn job is dat ik in twee dynamische business units werk, waardoor het altijd boeiend blijft.”
“Innovatie draait om relevantie. Het gaat erom hoe we als bedrijf relevant blijven voor onze belangrijkste stakeholders.”
Hoe blijf je op de hoogte van technologische ontwikkelingen?
“Het is een continu proces: altijd rondkijken en op zoek gaan naar nieuwe inzichten. Sociale media zijn daarbij mijn belangrijkste bron: door de juiste accounts te volgen, krijg je waardevolle informatie van de juiste mensen. Daarnaast leer ik enorm veel van de partners met wie we samenwerken, zoals iO, Cronos of Nandoo. Ik word ouder, maar door intensief samen te werken met jongere collega’s leer ik voortdurend bij. Ook van directe collega’s zoals Inge en Niels haal ik veel inspiratie.”
Wat betekent innovatie voor jou?
“Innovatie draait voor mij om relevantie. Het gaat erom hoe we als bedrijf relevant blijven voor onze belangrijkste stakeholders: docenten, studenten en de bredere markt van kennisconsumenten. Daar ligt de kern van innoveren.”