Home Klantenservice Tweedehands

Klantenservice tweedehands.acco.be

Neem contact met ons op

Algemeen

Acco is een coöperatie zonder winstoogmerk. Studiemateriaal betaalbaar houden, dat is ons doel. Je kent ons misschien vooral van onze shops in Leuven, Antwerpen, Gent, Kortrijk en Heverlee. Wist je dat we ook een uitgeverij en drukkerij zijn en dat we ook leeroplossingen maken voor bedrijven? Basically alles wat je nodig hebt in ieder punt van je leven om bij te leren, vind je bij Acco. 

Als coöperatie weten wij: studeren kost geld. Wij willen studiemateriaal voor iedereen betaalbaar houden. Tweedehandsboeken aanbieden is één manier om dat te doen. Da’s geld én de planeet sparen. 

Niet helemaal. We tellen 15% boven op jouw vraagprijs als servicekost zodat we het tweedehandsplatform kunnen blijven onderhouden. 

We zijn al 60 jaar de partner voor studiemateriaal in het hoger onderwijs. Daardoor weten we welke studieboeken nog relevant zijn voor studenten. Bovendien vinden studenten jaarlijks de weg naar Acco en bijgevolg ook naar het boek dat jij wil verkopen! Win-win, right? Daarnaast is het helemaal gratis om boeken te verkopen via ons platform.

Bijna alles! Boeken van drie jaar geleden, half gemarkeerde exemplaren of boeken van andere uitgeverijen. Alle recentste studieboeken aan hoger onderwijsinstellingen die we kennen in onze databank worden geaccepteerd op ons tweedehandsplatform. Wordt je boek niet gevonden en denk je toch dat het relevant is om te verkopen? Laat het ons dan even weten!

Je zoekt op basis van je opleiding en krijgt een selectie van alle tweedehandsboeken die voor jouw studie relevant zijn. Omdat we al 60 jaar partner zijn voor studiemateriaal in het hoger onderwijs weten wij namelijk welke boeken jij nodig hebt! Je kan ook steeds zoeken op titel, ISBN of auteur, en dan geven we in het label aan of het boek op een literatuurlijst staat.

Bovendien bieden we verkopers de optie aan om je bestelling af te leveren in een Acco-winkel, waar jij vervolgens kan afhalen. We testen dit in de winkels in Leuven en Gent, en bij succes breiden we uit naar Antwerpen, Heverlee en Kortrijk.

Je kan nog steeds terecht op shop.acco.be voor je boeken! Op een gespecialiseerde webshop per onderwijsinstelling kan je de lijst met studiemateriaal raadplegen en bestellen, via de knop ‘Cursusmateriaal’. Staat je onderwijsinstelling er niet tussen? Dan deelt je onderwijsinstelling een specifieke link met je.

Verkoper

Het enige wat je moet doen is een profiel aanmaken (als je al een Acco-profiel hebt, moet je het uitbreiden met je rekeningnummer) en levermethodes aanduiden. Vervolgens kan je onmiddellijk boeken aan je aanbod toevoegen door op ISBN te zoeken. Je verrijkt jouw boeken met extra uitleg, foto’s en kiest een prijs. En dan… wachten op de kopers!

Geef duidelijk de staat van je boek aan en kies een eerlijke prijs. We geven een adviesprijs op basis van de nieuwprijs in onze database in combinatie met de staat. Die prijs is niet bindend. Extra foto’s van de binnenkant van je boek kunnen zeker helpen om kopers te overtuigen!

Wees wel even fair en vraag voor die half-gemarkeerde kunstwerken niet de volle pot. Als je een tweedehandsboek bij ons verkoopt, duid je aan in welke staat het zich bevindt. Op basis daarvan geven we een adviesprijs. Wees je ervan bewust dat we 15% servicekost rekenen voor de koper, dus dat jouw vraagprijs niet de uiteindelijke verkoopprijs is. Je kan altijd nakijken of het boek al te koop staat en aan welke prijs? Te veel vragen voor een boek vermindert de verkoopkans.

Een belangrijke factor van een tweedehands boek is de staat van het boek. We gebruiken een systeem met 3 sterren:

  • 1 ster: Het boek is acceptabel. Je hebt het noest gebruikt om te leren en notities en markeringen aangebracht – maar alles is nog leesbaar. De kaft en pagina’s zijn in goede staat.
  • 2 sterren: Het boek ziet er nog goed uit. Er staan enkele notities in en je hebt er in gemarkeerd. Er zijn nauwelijks gebruikssporen aan de kaft en pagina’s.
  • 3 sterren: Het boek is (zo goed als) nieuw. Je hebt er niet in geschreven en niet gemarkeerd. Er zijn geen gebruikssporen aan de kaft en pagina’s.

Je kan zelf kiezen via welke methoden je verzendt naar de koper:

  • Thuislevering via bpost. De koper betaalt € 4.50. Je dient het boek binnen te brengen bij een postpunt.
  • Levering in een afhaalpunt of pakketautomaat via bpost. De koper betaalt €3.50. Je dient het boek binnen te brengen bij een postpunt.
  • Afhaling in Acco Leuven of Gent. Dat is volledig gratis! Je dient het boek binnen te brengen in de gekozen Acco-winkel.
  • De koper koos voor verzending met bpost (thuiszending of in een afhaalpunt): verstuur het pakket in een passende (gerecycleerde) doos. Het is belangrijk dat artikels niet beschadigd raken tijdens de zending, gebruik dus ook wat opvulmateriaal. Verstuur het pakket binnen de 5 werkdagen.
  • De koper koos voor afhaling in een Acco: je kan het pakket bij ons binnenbrengen aan de infobalie/kassa. Toon hierbij de bevestigingsmail die je kreeg. Het pakket hoeft niet verpakt te worden. Breng het pakket binnen de 5 werkdagen naar de Acco-winkel.

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer en de naam van de koper. Wij kijken voor jou na via bpost welke labels aangemaakt werden.

We gebruiken onze eigen database om in te zoeken – die is heel erg uitgebreid, vooral met relevant studiemateriaal. Maar dat betekent niet dat we elk ISBN in onze database hebben staan. Denk je dat ons platform de ideale plek is om je boek te verkopen, maar werd het niet gevonden? Neem contact met ons op, en we bekijken je vraag.

We wachten tot je verkoop volledig afgerond is: de koper heeft het boek ontvangen via bpost, of is het komen afhalen in één van onze winkels. We proberen vervolgens minstens 2 maal per maand de uitbetalingen door te voeren. Je krijgt een automatische mail als de uitbetaling doorgevoerd is!

Neem contact met ons via het contactformulier en vermeld alvast het rekeningnummer waarop de uitbetaling mag doorgaan.

Log in op tweedehands.acco.be en ga naar ‘Mijn tweedehands boeken’. In het overzicht van ‘Mijn verkochte boeken’ kan je lijnen annuleren. Let op: als je meerdere boeken van één bestelling wilt annuleren, moet je de boeken apart wissen. De koper wordt automatisch op de hoogte gebracht van de annulering. Acco zorgt voor de terugbetaling aan de koper. Je kan het boek zelf opnieuw online plaatsen wanneer het toch weer verkocht kan worden.

 

We vragen je om binnen de 5 werkdagen te versturen. Als de bestelling toch langer dan 15 dagen blijft openstaan, wordt die ook automatisch geannuleerd (de koper wordt op de hoogte gebracht en Acco zorgt voor de terugbetaling aan de koper). Je kan het boek zelf opnieuw online plaatsen wanneer het toch weer verkocht kan worden.

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer en de naam van de koper. We informeren de koper.

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer. We nemen contact op met bpost. Als het pakket verloren is gegaan bij bpost, betalen we je alsnog uit.

Het is je eigen verantwoordelijkheid om een eerlijke staat van het boek op te geven. De koper kan via ons laten weten als de staat niet zoals aangegeven is, en heeft de mogelijkheid om een retourzending en terugbetaling aan te vragen. De retourzending is op jouw kosten.

Het is je eigen verantwoordelijkheid om het juiste boek op te sturen. De koper kan via ons laten weten als het foute boek verstuurd werd, en heeft de mogelijkheid om een retourzending en terugbetaling of nieuwe zending aan te vragen. De retourzending en extra zending is op jouw kosten.

Koper

Je zoekt op basis van je opleiding en krijgt een selectie van alle tweedehandsboeken die voor jouw studie relevant zijn. Omdat we al 60 jaar partner zijn voor studiemateriaal in het hoger onderwijs weten wij namelijk welke boeken jij nodig hebt! 

Je kan ook steeds zoeken op ISBN (een ISBN is uniek, dus dan vind je enkel boeken met exact hetzelfde ISBN) of op titel (dan krijg je misschien meerdere edities van dezelfde titel te zien), of auteur, en dan geven we in het label aan of het boek op een literatuurlijst staat. 

Dat betekent dat het boek effectief wordt voorgeschreven door een docent. Als je op titel zoekt, en er zijn meerdere resultaten, dan zijn de boeken met het label de juiste/laatste versies.

Niet helemaal. We tellen 15% boven op de vraagprijs van de verkoper als servicekost, zodat we het tweedehandsplatform kunnen blijven onderhouden.

De verkoper kiest zelf op welke manieren hij kan verzenden. Op de artikeldetailpagina van het boek zie je wat mogelijk is. In je winkelmandje kies je voor elk pakket een levermethode. De opties zijn:

  • Thuislevering via bpost = € 4.50
  • Levering in een afhaalpunt of pakketautomaat via bpost = € 3.50
  • Afhaling in Acco Leuven of Gent = volledig gratis!

De verkoper brengt je bestelling binnen in de gekozen Acco-winkel. De medewerkers in Acco laten je via mail weten wanneer die gearriveerd is. Je kan dan aan de infobalie/kassa afhalen, met vermelding van je naam en ordernummer. Zeg daarbij ook zeker dat het om een tweedehands bestelling gaat!

De verkoper ontvangt een label van bpost via mail en moet de bestelling opsturen. Bpost houdt je verder op de hoogte via een Track and Trace.

De verkoper krijgt automatisch een reminder op dag 3 en dag 7. We vragen de verkopers om zeker binnen de 5 werkdagen te versturen. Als de bestelling toch langer dan 15 dagen blijft openstaan, wordt die automatisch geannuleerd. Je krijgt daar bericht van, en we betalen je terug op de rekening waarmee je betaald hebt.

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer en de link naar de Track & Trace van bpost. We nemen contact op met bpost. Als het pakket verloren is gegaan bij de post, betalen we je terug.

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer. We contacteren de verkoper voor jou. Het is zijn verantwoordelijkheid om een eerlijke staat van het boek op te geven (de retour is op de kosten van de verkoper). Denk wel: elk boek is een uniek exemplaar. De marges op tweedehands boeken zijn niet groot. Het verzenden en retourneren van een bestelling kost de verkoper (en jou) moeite.

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer. We contacteren de verkoper voor jou. Het is zijn verantwoordelijkheid om het juiste boek op te sturen (de retourzending is op de kosten van de verkoper). Je kan ervoor kiezen om een terugbetaling of een nieuwe zending aan te vragen (de nieuwe zending is ook op kosten van de verkoper).

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld het ordernummer en de link naar de Track & Trace van bpost. We nemen contact op met bpost. Afhankelijk van de respons van bpost betalen we je (gedeeltelijk) terug.

Nee, deze boeken liggen niet in onze winkels, we brengen je immers rechtstreeks in contact met de verkoper!

Heb je een boek van Acco tweedehands aangekocht? Dan is de code in het boek waarmee je toegang krijgt tot het digitale materiaal op het online leerplatform Sofia (www.sofialearn.com) wellicht al geactiveerd. Maar geen nood.

Voer de code van je tweedehands boek in Sofia in. Als de code al geactiveerd is, krijg je melding dat je een nieuwe code kan aankopen, met een link naar de juiste code in onze webshop. Daar kan je voor €7,00 een extra code aankopen. Zo kan ook jij aan het digitale materiaal op Sofia.

Helaas beschikken we niet over het online leermateriaal van andere uitgeverijen. Je kan altijd contact opnemen met de uitgeverij – in sommige gevallen verkopen ze ook aparte online codes.

Problemen bij de bestellen en betalen

Je hebt het product dat je zocht gevonden. Wat nu? Simpel! Je plaatst het in je winkelmandje. Zodra je winkelmandje gevuld is met alles wat je nodig hebt, kan je je bestelling afronden. In het overzicht vatten we nog samen uit hoeveel pakketten je bestelling bestaat. Voor elke pakket moet je een levermethode kiezen (keuze uit opties die de verkoper heeft aangeduid).

Je vult je gegevens zorgvuldig in en je betaalt meteen online. Nadien is je online bestelling afgerond en ontvang je van ons een e-mailbevestiging.

Lukt het je niet om te bestellen via jouw standaardbrowser? Probeer dan eens een andere browser of check of je adblocker de pagina blokkeert. Ondanks alle inspanningen nog steeds problemen? Laat het dan zeker horen via ons contactformulier met zoveel mogelijk informatie over het probleem (een beschrijving, de url waar het probleem zich voordeed, eventueel een printscreen).

Als je een foutmelding krijgt in het betalingsproces, kan er zich een tijdelijke storing voorgedaan hebben. Vaak lost dat probleem zichzelf op. We raden je aan later nog een keer te proberen. Als het probleem zou aanhouden, contacteer ons dan via ons contactformulier.

Mogelijk kwam je bestelbevestiging in je spambox terecht. Is die daar ook niet te bespeuren? Neem dan even contact met ons op via ons contactformulier.

Problemen bij ontvangst

Hoe lang je bestelling op zich laat wachten, hangt af van de verkopers. We proberen ervoor te zorgen dat verkopers binnen de 5 werkdagen verzenden. De verkoper krijgt een reminder op dag 3 en dag 7. Als de bestelling toch langer dan 15 dagen blijft openstaan, wordt die automatisch geannuleerd. Je krijgt daar bericht van, en we betalen je terug op de rekening waarmee je betaald hebt.

Voor verzendingen met bpost, houdt bpost je verder op de hoogte over de levering. Voor bestellingen met afhaling in een Acco-winkel, houdt Acco je op de hoogte

Als je bestelling blijft staan op ‘klaarmaken door afzender’ kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Je pakketje is al afgegeven door de verkoper, maar werd nog niet ingescand in het sorteercentrum van de post.
  • De post kan vertraging hebben met de uitlevering van de pakketten waardoor het langer duurt voordat ze verdeeld worden.
  • Blijft je pakketje toch meer dan 10 werkdagen op deze status staan, dan is het waarschijnlijk verloren gegaan en neem je het best contact op via ons contactformulier.

Als je bestelling bestond uit pakketten van meerdere verkopers, is dat zeker mogelijk.

Helaas kan dat op dit moment nog niet. We bekijken verder de mogelijkheden.

Account

Op dit moment heb je als aandeelhouder van Acco geen extra voordeel op ons tweedehandsplatform. We bekijken verder wat we hiermee willen doen!

Dat kan gebeuren! Klik bij het inloggen op ‘Wachtwoord vergeten?’ en we sturen je een e-mail om je wachtwoord te resetten.

Ja, je kan jouw aankoopgeschiedenis raadplegen als je ingelogd bent, onder je profiel, bij ‘Mijn bestellingen’. Daarin staat vermeld welke bestellingen via het tweedehands platform geplaatst zijn.