UAntwerpen, Associatie KU Leuven en AP Hogeschool koppelen met Sofia, de online leertool van Acco - Persbericht
Al het digitaal lesmateriaal van Acco voor docenten en studenten hoger onderwijs overzichtelijk op één online leerplatform
Leuven, 28 februari 2022 – Acco, Vlaamse uitgeverij, drukkerij en boekhandel voor en door studenten, koppelt haar leertool Sofia met de online leerplatformen van AP Hogeschool, Universiteit Antwerpen en de Associatie KU Leuven. Binnenkort zullen de studenten van de drie onderwijsinstellingen voor het digitale studiemateriaal van Acco terecht kunnen in het LMS van de hogeschool of universiteit. Studenten vinden zo eenvoudiger al hun online studiemateriaal op één plek terug en docenten kunnen beter op maat van hun studenten werken en hun resultaten opvolgen. Acco is pionier in Vlaanderen met deze aanpak.
Acco is de enige Vlaamse uitgeverij voor hoger onderwijs die een learning technology interoperability-integratie (LTI), een koppeling tussen haar platform en dat van een onderwijsinstelling, mogelijk maakt. Universiteit Antwerpen, AP Hogeschool maakten de koppeling ondertussen al. De Associatie KU Leuven komt hier dus binnenkort ook bij. Hieronder vallen de KUL, Luca School of Arts, Odisee, Thomas More, UCLL Hogeschool en Vives Hogeschool. Via deze LTI-integratie biedt Acco ondersteuning aan hogescholen en universiteiten die de (relevante) digitale leermaterialen van Acco willen integreren in hun digitale leeromgeving.
Blended leren, een combinatie van on- en offline leren/lesmateriaal, wordt vandaag zowat aan alle instellingen voor hoger onderwijs toegepast. Deze methode brengt ook wat uitdagingen met zich mee. Studenten vinden het dikwijls moeilijk om het overzicht te behouden aangezien hun studiemateriaal zich op verschillende plaatsen bevindt. Acco heeft hier een oplossing voor, namelijk: het Acco-platform Sofia en het platform van de hogeschool of universiteit koppelen zodat het één digitale leeromgeving wordt. Deze koppeling zorgt ervoor dat studenten en docenten een logisch overzicht hebben van al het beschikbare digitaal lesmateriaal van Acco, los van waar het zich concreet bevindt. Het gaat dan bijvoorbeeld over interactieve online oefeningen en extra video’s die Acco maakt in opdracht van de docent of onderwijsinstelling.
Project met Universiteit Antwerpen
Universiteit Antwerpen heeft deze koppeling tussen zijn eigen leerplatform, Blackboard, en het leerplatform van Acco, Sofia, reeds uitgevoerd.
Volgens Raoul Deuss, Domeincoördinator en diensthoofd van de E-campus, biedt een LTI-integratie voordelen voor zowel studenten als docenten: ‘Het concrete voordeel van de LTI-integratie voor studenten is dat het leerinhouden en informatie die op verschillende platformen staat, naadloos bij elkaar brengt zodat de studenten het gevoel hebben dat alles op één plek beschikbaar is. De docenten daarentegen kunnen veel efficiënter te werk gaan wat hen ook veel tijd bespaart. Als een docent bijvoorbeeld twee cursussen geeft en het digitaal materiaal in die twee verschillende contexten wil publiceren en beschikbaar stellen voor studenten, dan hoeft hij dit dankzij de LTI-integratie slechts op één plaats aan te passen en dan is dat automatisch beschikbaar in de twee verschillende contexten. Dit vereenvoudigt dus het proces voor de docenten.’
AP Hogeschool en de Associatie KUL zijn eveneens bezig met de implementatie van deze koppeling. Acco is momenteel in gesprek met nog andere hogescholen en universiteiten dus er zullen binnenkort nog andere koppelingen volgen.
Docenten kunnen hun lessen nog beter afstemmen op hun studenten
Docenten kunnen op hun beurt zelf kiezen welk online materiaal van Acco zij integreren en zo kunnen ze hun lessen nog beter op maat samenstellen. Bovendien hoeven docenten die een vak in meerdere studierichtingen geven, hun materiaal slechts op één plaats te uploaden en aan te passen voor al hun studenten. Daarnaast kunnen zij tot in detail opvolgen welke oefeningen de studenten al maakten en waar nog eventuele verbeterpunten zijn. Zo kunnen ze hun lessen volledig afstemmen op maat van hun studenten.
Inge Vander Velpen, CEO bij Acco, legt uit: ‘Deze koppeling tussen ons platform en dat van de onderwijsinstelling is uniek in Vlaanderen. Acco is namelijk de enige Vlaamse uitgeverij voor hoger onderwijs die dit mogelijk maakt. We bevestigen hiermee onze ondersteunende rol voor onderwijsinstellingen.’
Wens je meer informatie of een interview?
Een interview kan eventueel op SETT Gent op woensdag 1 en donderdag 2 maart. Indien je dit wenst, neem dan contact op met Aurélie Decoster bij Luna: aurelie@luna.be, +32 495 59 38 00.
Over Acco
Acco is een coöperatieve organisatie die in 1960 werd opgericht door en voor studenten met als doel kwalitatieve cursussen te maken tegen een betaalbare prijs. Acco is gespecialiseerd in de creatie, productie en distributie van kwalitatieve (blended) educatieve en wetenschappelijke publicaties met een focus op het hoger onderwijs.
De coöperatieve organisatie Acco combineert verschillende activiteiten. Acco is als educatieve uitgeverij ‘Acco Learn’ gevestigd in Leuven, heeft een drukkerij ‘Print & Productions’ in Herent en verschillende boek- en kantoorhandels in Leuven, Heverlee, Antwerpen, Gent en Kortrijk. Het Nederlandse dochterbedrijf ‘Acco Uitgeverij’ is gevestigd in Den Haag. De learning solution experts van ‘Acco Learn for Business’ ondersteunen bedrijven en professionals bij het ontwikkelen van (blended) learning solutions met een hoge leerwinst door te ontzorgen op het vlak van strategie, contentcreatie en/of leertechnologie.
Als coöperatieve vennootschap heeft Acco meer dan 250.000 aandeelhouders, de overgrote meerderheid daarvan zijn (oud-)studenten. Momenteel zijn meer dan 1.000 auteurs actief voor Acco en voor zijn publicaties.