
Blik achter de schermen van Acco met Evy Ceustermans
Evy Ceustermans is marketingverantwoordelijke bij Acco. Ze stuurt er het marketingteam aan voor alle business units (Acco Uitgeverij, Acco Shop, Acco Learn for Business en Acco Print & Productions). Als teamlead vertelt ze je graag de ins en outs van haar job.
Wat houdt je job bij Acco in?
“Ik werk als marketing manager bij Acco en ben verantwoordelijk voor het leiden en begeleiden van een team van vier marketeers. Ik focus me sterk op winkel- en publicatiemarketing en B2B-communicatie. Mijn taak is om de volledige marketingactiviteiten van het bedrijf te coördineren, gaande van point-of-sale marketing en sociale media tot productmanagement van nieuwe boeken, direct marketing en merkcommunicatie. Ik ben voortdurend bezig met het optimaliseren van de efficiëntie en effectiviteit van onze marketingstrategieën.”
Wat is het leukste of meest interessante project waaraan je in het verleden hebt meegewerkt?
Dan kies ik zonder twijfel voor Hier woon ik graag, het recente boek van Koen Geenen. Niet alleen is Koen een ontzettend warme en inspirerende persoon, maar het boek zelf is ook baanbrekend. Op een waardige en kwaliteitsvolle manier oud worden lijkt evident, maar dat blijkt het helemaal niet te zijn. Dit boek zet dat thema op de kaart en brengt een belangrijke boodschap. Het is mooi om te zien hoe het boek wordt opgepikt in de markt en hoe velen ermee aan de slag willen in de praktijk.”
Heb je ooit een boek gelezen dat een diepe indruk op je heeft gemaakt? Welk boek was dat en waarom had het zo’n impact?
“Als moeder van twee tienerzonen herken ik maar al te goed de uitdagingen van opvoeden in een wereld die constant in beweging is. Afgestemd Opvoeden van Jürgen Peeters heeft me geholpen om op een andere manier naar opvoeding te kijken – niet als een reeks regels en richtlijnen, maar als een voortdurende zoektocht naar verbinding. Dit boek laat zien hoe je echt kunt afstemmen op je kinderen, hun gedrag beter kunt begrijpen en hoe je hen kunt begeleiden zonder de controle te willen forceren. Vooral in deze fase van hun leven, waarin ze zelfstandiger worden en steeds meer hun eigen weg zoeken, is het een uitdaging om als ouder nabij te blijven zonder ze te verstikken. Opvoeden is geen exacte wetenschap, maar een proces waarin je samen groeit – en dat is precies wat dit boek zo krachtig maakt.”
“Hyperrealisme van David Criekemans heeft me dan weer hard aan het denken gezet over de geopolitieke spanningen waarmee we vandaag geconfronteerd worden. De oorlog in Oekraïne, de veranderende rol van de VS en de kwetsbaarheid van Europa – het zijn geen abstracte ver-van-mijn-bed-verhalen, maar realiteiten die onze toekomst zullen bepalen. Wij zijn allemaal naoorlogse kinderen, opgegroeid in een Europa dat vrede als vanzelfsprekend beschouwde. Ik hoop vurig dat onze kinderen, net zoals wij, kunnen opgroeien zonder de directe dreiging van oorlog. Dat ze zich later ook ‘naoorlogse kinderen’ kunnen noemen. Hyperrealisme is een wake-up call: als we onze welvaart en veiligheid willen behouden, moeten we realistisch en daadkrachtig handelen. Dit boek zou verplichte lectuur moeten zijn voor iedereen die nadenkt over de toekomst van Europa.”
“Dat hele proces, waarin iedereen zijn steentje bijdraagt, maakt het werk bij Acco zo bijzonder.”

Wat is je favoriete aspect van werken bij Acco? Waar haal je de meeste voldoening uit?
“Ik vind het ongelofelijk boeiend hoe alle teams binnen Acco samenwerken om een boek in de markt te zetten. Het begint al bij het zoeken naar boeken die passen binnen de mooie filosofie van Acco –focus op levenslang leren en maatschappelijke relevante content– en gaat verder met het redactioneel werk om een boek aangenaam leesbaar te maken. Vervolgens wordt er nagedacht over een passende cover die aansluit bij de inhoud, en ten slotte wordt het boek gedrukt en in de markt gezet in onze en andere winkels. Dat hele proces, waarin iedereen zijn steentje bijdraagt, maakt het werk bij Acco zo bijzonder.”