Home Blogs Acco Learn Acco Inspiratiesessies 2022: schrijf je nu in!

Acco Inspiratiesessies 2022: schrijf je nu in!

Er dient zich een nieuwe generatie studenten aan met andere noden en verwachtingen, zowel door maatschappelijke evoluties, door technologische innovaties als door opeenvolgende crisissen. Evolueert het hoger onderwijs snel genoeg om deze nieuwe generatie studenten optimaal te ondersteunen? Welke veranderingen zijn er nodig om studenten te begeleiden naar een succesvolle leerervaring én hen klaar te stomen voor een werkveld in beweging?

In de gratis, on-demand Acco Inspiratiesessies kom je dat te weten. Experts uit het hoger onderwijs en het werkveld lichten toe hoe ze te werk gaan om studenten en young professionals te begeleiden bij hun studiekeuze, studieloopbaan en bij de start van hun professionele carrière.

Traineeships: welke (opleidings)noden vullen ze in? (i.s.m. Argenta)

Je ziet het steeds vaker: grote organisaties die traineeships aanbieden om jonge high potentials klaar te stomen voor een succesvolle carrière. De populariteit van dat soort traineeships is heel erg groot, met bijna honderd sollicitanten voor een handvol traineeshipposities.  

Waarom zijn traineeships zo populair bij jongvolwassenen? Waarom organiseren grote bedrijven, zoals Argenta, dat soort intensieve inhouse opleidingstrajecten? Maar ook: wat kan het hoger onderwijs leren van die traineeships? Welke opleidingsnoden blijven met andere woorden onbeantwoord na een jarenlange hogere studie? 

Op die vragen bieden Tom Jonkers (Manager Talent Management bij Argenta) en Margo Vandevelde (Management Trainee bij Argenta) een antwoord in deze Acco Inspiratiesessie.

Hoe coach je studenten in het nemen van ownership over hun studiekeuze? (i.s.m. Odisee)

Je hoort maar al te vaak: na de eerste bachelor veranderen nog steeds veel studenten van studierichting of ze haken zelfs helemaal af, de zogenaamde drop-out. Ook na een aantal studiejaren komen veel studenten nog steeds tot de conclusie dat ze de opleiding niet verder willen zetten. Dat kost de student kostbare jaren en de ouders veel geld. Daarom is het belangrijk dat leerlingen in het secundair onderwijs leren hoe ze ownership nemen over hun (studie)keuzes. En dat ownership begint met een eerlijk antwoord op vragen als: waar ben ik goed in? Wat interesseert me? Welke passie heb ik? Want het antwoord op onder meer deze vragen bepaalt de richting die de jongere inslaat.  

Tijdens deze Acco Inspiratiesessie geeft Inge De Schuyter je praktische inzichten en tips over hoe je studenten kunt ondersteunen in het nemen van ownership over de eigen (studie)keuzes en hoe je de student kan helpen (her)oriënteren.

Hoe haal je het werkveld in je vak binnen met virtual reality? (i.s.m. OneBonsai)

Augmented, Mixed en Virtual Reality evolueerden de afgelopen jaren razendsnel en zijn de hype voorbij. Meer nog, ze bewezen hun grote meerwaarde als onderdeel van blended leertrajecten. In de eerste plaats laat VR toe om de realiteit van de toekomstige professionele context van je studenten op een veilige en kostenefficiënte manier in het blended leertraject binnen te brengen. Daarnaast leren je studenten zo vaardigheden aan in controleerbare virtuele situaties die in werkelijkheid te risicovol of te duur zouden zijn, zoals een complexe medische ingreep. 

Tijdens deze Acco Inspiratiesessie geeft Evarest Schoofs van OneBonsai een concreet antwoord op de vragen: Wat zegt de wetenschap over de effectiviteit van VR in blended leertrajecten? Waarom zou je als docent VR in je vak gebruiken? Hoe bouw je VR optimaal in je blended leertraject in? Voor welk type opleidingen en vakken is VR geschikt?